Jordens magnetfält skyddar jorden.

Jordens magnetfält – vad är jordens magnetfält?

Jordens magnetfält blir svagare, vilket kan få katastrofala följder för livet på jorden. Magnetfältet skyddar oss nämligen mot farliga partiklar från världsrymden och i synnerhet solen, som skickar ut skadlig strålning mot vår planet.

Jordens magnetfält

Den 23 februari 1999 lyfte Ørstedsatelliten från flygbasen Vandenberg i Kalifornien. Den vägde bara 62 kilo och var inte större än två ölbackar staplade ovanpå varandra. Ändå har satellitens betydelse för våra kunskaper om jordens magnetfält varit enorm.

Utrustad med två magnetometrar uppmätte Ørstedsatelliten data om jordens magnetfält. Kartläggningarna avslöjade bland annat att jordens magnetiska poler flyttar sig med upp emot 50 kilometer om året och kanske är på väg att byta plats.

Om det händer kommer jordens magnetfält att försvagas avsevärt, vilket kan få stora konsekvenser.

Jordens magnetfält fungerar nämligen som en sköld mot strålning från rymden, och om planetens försvar försvinner kommer ett verkligt bombardemang av farliga partiklar från rymden att tränga ned till jorden och hota hela mänsklighetens existens.

Jordens magnetfält avböjer solens strålning.

Jordens magnetfält avböjer solens strålning och skickar ut farliga partiklar i rymden.

Vad är jordens magnetfält?

Jordens magnetfält beskrevs första gången år 1600 i William Gilberts, engelsk naturfilosof och läkare, avhandling ”De magnete”. I den visade Gilbert att en kompassnål pekar mot nord, därför att jorden själv uppenbarligen uppför sig som en stor magnet.

År 1820 upptäckte den danske fysikern H.C. Ørsted att elektriska strömmar bildar magnetfält och 1839 visade den tyske matematikern Carl Friedrich Gauss att jordens magnetfält huvudsakligen bildas av processer i jordens inre.

Den första detaljerade kartläggningen av styrkan och riktningen av jordens magnetfält levererades av Nasas Magsat-satellit 1980, men den levererade bara data under åtta månader. Den efterföljdes av Ørstedsatelliten 1999 och sedan 2013 har de så kallade Swarm-satelliterna kartlagt jordens magnetfält med otrolig precision.

Jordens magnetfält – Swarm-satelliter

Swarm-satelliterna utgörs av satelliterna Alpha, Bravo och Charlie, som tillsammans mäter styrkan och riktningen av jordens magnetfält. Samarbetet gör mätningarna tio gånger mer precisa än med en ensam satellit.

© ESA/ATG Medialab

I dag vet vi att jordens magnetfält främst uppstår på grund av strömmar i det yttre, flytande lagret av jordens kärna.

Den viktigaste kraften i upprätthållandet av jordens magnetfält är jordens rotation. När jorden snurrar driver den en dynamo, närmare bestämt en så kallad geodynamo, inuti planetens inre. En dynamo är kort sagt en maskin, i vilken rörelseenergi omvandlas till elektrisk energi.

I jordens fall består dynamon av strömmar av flytande järn i jordens yttre kärna. Jordens rotation håller järnet i rörelse, vilket skapar ett magnetfält. När magnetfältet drar i det magnetiska och elektrisk ledande ämnet, så uppstår nya elektriska strömmar i järnet som i sin tur skapar nya magnetfält.

Så fungerar jordens magnetfält

Jordens magnetfält – så fungerar det.

Jordens magnetfält uppstår i den yttre delen av planetens kärna och skapas av flytande järn i rörelse. Magnetfältet skyddar mot skadliga rymdpartiklar som primärt kommer från solen.