Jordens inre kärna har en egen kärna
Universum - Jorden

Jordens inre kärna är delad i två

Genom att undersöka hur jordskalvsvågor rör sig genom jordens inre har forskare gjort en banbrytande upptäckt: Jordens innersta kärna är tudelad.

Jordens inre gömmer ännu en kärna

Vetenskapen har större kunskap om fjärran planeter som Mars och Jupiter än om det innersta av vårt eget klot. Men med en ny teknik kan geologer undersöka jordens inre med ultraljud på samma sätt som läkare kan "se in" i patienter.

Med hjälp av den nya tekniken har geologer från University of Illinois i USA och Nanjing University i Kina gjort en banbrytande upptäckt. De har visat att jordens inre kärna inte alls är den innersta, utan att den gömmer ännu en kärna.

Jordens inre kan berätta om jordens utveckling

Forskarna skannade jordens inre kärna med hjälp av seismiska vågor från jordskalv, som når hela vägen genom jorden in till kärnan och tillbaka igen. På så sätt upptäckte de att järnpartiklarna i den yttre innerkärnan är ordnade i nord-sydlig riktning, medan de i den inre innerkärnan ligger i öst-väst.

1: Skorpa 2: Mantel 3: Yttre kärna 4: Inre kärna A: Inre innerkärna B: Yttre innerkärna

Med den nya kunskapen hoppas man få veta mer om hur jorden har utvecklats och hur jordens kärna interagerar med klotets magnetfält, som liksom en sköld skyddar oss mot strålning från rymden.

Jordens inre är komplext