Berömd supernova har haft växtvärk i nära 1 000 år

Oktober 2022: Den växer fortfarande med 1 500 km/s! Den gigantiska krabbnebulosan är resterna av en supernova, och just nu kan du se den med en kikare.

NASA/Shutterstock

Om Krabbnebulosan (M1)

Krabbnebulosan (M1) är en rest av en exploderande stjärna – en så kallad supernova – som ligger i stjärnbilden Oxen cirka 6 000 ljusår bort. Supernovaresten observerades för första gången år 1054 av kinesiska astronomer.

När den franske astronomen Charles Messier publicerade sin katalog över himlaobjekt år 1758 registrerades Krabb-nebulosan som en komet under namnet Messier 1.

Under de 1 000 år som astronomerna har känt till Krabbnebulosan har den bara blivit större och större på himlen.

När stjärnan exploderade som en supernova stötte den iväg vätgas som avger ett rödaktigt ljus på himlen.