Jätteplanet kretsar runt ministjärna

Upptäckten av en Jupiter-liknande planet, som kretsar nära runt en röd dvärgstjärna, tvingar nu astronomerna att korrigera sina teorier om hur solsystem bildas.

Objektet GJ 3512 ligger 31 ljusår från jorden. Hittills har astronomerna ansett det vara ett dubbelstjärnsystem, det vill säga två stjärnor som kretsar runt varandra.

Nu har analyser gjorda av astronomer vid Autonomous University i Spanien visat att det rör sig om något helt annat: En jättestor gasplanet som kretsar nära en liten stjärna, en så kallad röd dvärg.

Gasjätte ligger överraskande nära sin stjärna

Om gasplaneten GJ 3512 b hörde till vårt solsystem skulle den vara den innersta planeten och ligga innanför Merkurius. Storleksmässigt ligger planeten också mycket närmare sin stjärna än vad till exempel Jupiter gör i förhållande till solen.

Kombinationen är ovanlig och utmanar astronomernas föreställningar om hur gasjättar som Jupiter bildas.

Den nyupptäckta gasjätten, som fått namnet GJ 3512 b, har enligt forskarnas beräkningar en massa som är minst 46 procent av Jupiters massa, medan den röda dvärgstjärnan har en massa på bara tolv procent av solens massa.

Utmanar forskarnas ursprungliga teori

De båda objekten är därmed betydligt mer lika varandra i storlek än vad solen är jämförelse med sin största planet. De båda objekten ligger också närmare varandra.

Gasjätten kretsar runt den röda dvärgen på ett avstånd som är mindre än avståndet mellan solen och solsystemets innersta planet, Merkurius, vilket överraskar forskarna.

Hittills har astronomerna ansett att gasjättar som Jupiter bildas i en tvåstegsprocess.

Astronomer på Calar Alto-observatoriet har beräknat att omloppstiden för GJ 3512 b är omkring sju månader.