Forskarna vill ha din hjälp att hitta avvikelser i ett antal grumliga bilder.

Universum - Solsystemet

Hjälp astronomerna att hitta Planet X

I utkanten av solsystemet finns det en jättestor okänd planet - kanske. Nu kan du hjälpa forskarna att bevisa dess existens.

På en plats vid solsystemets yttre gräns kretsar en fortfarande okänd planet. Det anser forskarna i varje fall men hittills har de inte lyckats hitta planeten.

Asteroiderna i solsystemets yttersta områden uppför sig märkligt, men deras beteende kan förklaras av att en gigantisk planet drar i dem med sin gravitation.

Planetens existens är enbart förutspådd genom matematiska modeller.

Forskarna ber om hjälp

Trots tillgång till de bästa teleskop vi i dag kan uppbåda har astronomerna inte lyckats hitta det yttersta beviset på att Planet X existerar.

De saknar en observation av planeten och det är här du kommer in i bilden. En grupp forskare har skapat hemsidan Backyard Worlds: Planet 9. Sidan visar dig ett antal bilder av det yttre solsystemet som du behöver kolla igenom.

På bilderna ombeds du markera varje gång du ser något som skulle kunna vara en planet. När alla bilderna, som har tagits med Nasas WISE-teleskop, har analyserats kommer en grupp forskare att gå igenom alla markeringarna.

Forskarna vill ha din hjälp att hitta avvikelser i ett antal grumliga bilder.

Alla kan hjälpa till

Förhoppningen är att astronomerna med hjälp av de många observationerna kan hitta ett övertygande bevis för planetens existens.

Det behövs inga speciella egenskaper för att kunna delta. När du klickar dig in på sidan möts du av en kort introduktion som förklarar vad du ska titta efter.

Ge dig in i jakten på Backyard Worlds: Planet 9