Uranus måner
Universum - Solsystemet

Forskare upptäcker två okända månar runt Uranus

Den sjunde planeten i solsystemet har just fått två månar till. De är relativt små och kretsar nära den avlägsna blå planeten.

Uranus har inte haft något besök sedan 1986 då sonden Voyager 2 for förbi planeten. Trots det har forskare nu upptäckt två nya månar runt planeten – med hjälp av just Voyager 2.

Forskare från University of Idaho, USA, har nämligen tagit en närmare titt på den data som Voyager 2 samlade in på 1980-talet. Utifrån den kunde de se att det fanns oregelbundenheter i två av Uranus ringar.

Månar gör mönster i ringarna

Precis som Saturnus, Jupiter och Neptunus har Uranus ett eget ringsystem. Det består av 13 ringar och det var vid Uranus innersta ringar, Alpha och Beta, som forskarna kunde se ojämnheter. De upptäckte ett slags vågmönster som kan bero på att månar drar i ringarna. Upptäckte innebär att antalet månar runt Uranus nu uppgår till 29 stycken.

Anledningen till att Voyager 2 inte fångade månarna på bild beror antagligen på att månarna är så pass små och "mörka" att de blir ett med universums mörka bakgrund.

Att månarna är mörka innebär att de i princip inte reflekterar något ljus.

Hubble ska bekräfta fyndet

Forskarna Rob Chancia och Matthew Hedman har jämfört vågmönstret i Alpha- och Beta-ringarna med det mönster som två av Uranus andra månar – Cordelia och Ophelia – gör i deras närliggande ringar och mönstren är exakt likadana.

Utifrån sina beräkningar förutspår forskarna att månarna är relativt små och endast mäter mellan fyra och 14 kilometer i diameter.

Upptäckten är ännu inte bekräftad, men forskarna ska ta en närmare titt på Uranus med rymdteleskopet Hubble.