Avlägsen dvärgplanet kan visa vägen till den mystiska Planet X

Den relativt nyupptäckta dvärgplaneten med smeknamnet "FarOut" kan vara påverkad av gravitationen från Planet X. Upptäckten kan därmed leda astronomerna mot den mystiska planeten som befinner sig långt ute i solsystemet.

illustration by Roberto Molar Candanosa is courtesy of the Carnegie Institution for Science

I december 2018 upptäckte astronomer ett klot som förmodligen är den mest avlägsna dvärgplanet som hittills påträffats i solsystemet.

Den kretsar på ett avstånd från solen på hela 120 astronomiska enheter, det vill säga ungefär 120 gånger avståndet mellan solen och jorden. Ett varv runt solen tar omkring 1 000 år.

Afstande i Solsystemet og placeringen af den relativt nyfundne dværgplanet 2018 VG18 med kælenavnet "FarOut".

© Credit: Roberto Molar Candanosa/Scott S. Sheppard/Carnegie Institution for Science.

Himlakroppen har fått det populära namnet “Farout” och det vetenskapliga namnet 2018 VG18. Astronomerna tror att den är omkring 500 kilometer i diameter, och det är tillräckligt för att dess egen gravitation har gjort den sfärisk, vilket innebär att den uppfyller villkoren för att vara en dvärgplanet.

Fyndet vidgar perspektiven, eftersom astronomer i årtionden har haft misstankar om att det långt ute i solsystemet finns en “Planet X” som påverkar objekt i solsystemets Kuiperbälte med sin gravitation.

Bältet ligger 30–100 astronomiska enheter från solen och det består av asteroider, kometer och dvärgplaneter som Pluto.