Asteroiden 2014 JO25 passerar jorden på 1,8 miljoner kilometers avstånd. Det är bara drygt fyra gånger mer än avståndet mellan jorden och månen.

© ESA / Carril
Universum - Asteroider

Titta uppåt: Sällsynt asteroid dundrar förbi nära jorden

Du får bara den här chansen en gång i ditt liv, men det går faktiskt att ta den från din bakgård. Se hur en gigantisk stenklump dundrar förbi nära vår planet - för att först återvända om 500 år.

Ensamt och hemlighetsfullt susar den minst 650 meter långa asteroiden genom rymden i över 120 000 kilometer i timmen.

Och du kan slå följe med den – i alla fall med ögonen.

Efter mörkrets inbrott onsdagen den 19 april kan alla de som gillar asteroider – för första och enda gången i sitt liv – se asteroiden 2014 JO25 passera nära jorden.

Hög reflektion säkrar unik upplevelse

Den jordnära asteroiden dundrar förbi vår planet med ett avstånd på 1,8 miljoner kilometer. Det är bara 4,6 gånger avståndet till månen – och det närmaste en så stor asteroid har varit jorden sedan 2004.

>> Är du fascinerad av himlens underverk? Följ med på solförmörkelseresa!

2014 JO25 har inte farit förbi jorden på över 400 år och den kommer först att dyka upp igen om 500 år då den återvänder i sin bana runt solen.

Asteroidens yta är dubbelt så reflekterande som månens och de astronomientusiaster som är utrustade med en kraftfull kikare eller ett mindre teleskop kommer därför att kunna njuta av asteroidens sällsynta besök på himlen.

Nasa spanar också uppåt

Exakt vad asteroiden består av och hur den ser ut är fortfarande en gåta och därför kommer astronomerna också att rikta blicken uppåt när asteroiden passerar.

Nasas Goldstone Solar System Radar i Kalifornien i USA och Arecibo-observatoriet i Puerto Rico kommer att utföra radarobservationer som bland annat ska kartlägga steroidens yta mer detaljerat ned till en grad av några få meter.

Goldstone Solar System Radar (överst till vänster) och Arecibo-radioteleskopet (nederst till vänster) kan – till skillnad mot markbaserade optiska teleskop som uteslutande fångar upp ljus – generera bilder av asteroiders yta (exemplet till höger).