Illustration af DARTs sammenstød med Dimorphos

LIVE: Självmordssond sätter kurs mot asteroidkollision

Se när Nasa skjuter upp rymdsonden DART – försökskanin i ett försvar mot asteroider som hotar att träffa jorden.

NASA/Johns Hopkins APL

Snart skickas rymdsonden Double Asteroid Redirection Test DART iväg mot en frontalkollision med en asteroid som kretsar runt solen.

DART:s självmordsuppdrag är att avgöra om befintlig teknik kan avleda asteroider som befinner sig på kollisionskurs med jorden.

Genom en livevideolänk låter Nasa dig möjligheten att på nära håll följa uppskjutningen, som enligt plan äger rum tidigt på morgonen den 24 november cirka klockan 07.20 svensk tid.

VIDEO: Följ DART:s sista farväl till jorden här

DART ska torpedera asteroid

DART är ungefär lika stor som en liten bil och lyfter ombord på en SpaceX Falcon 9-raket som tar rymdfarkosten ut ur jordens omloppsbana, mot dubbelasteroiden Didymos.

Rymdfarkosten når asteroiden och dess mindre följeslagare, månen Dimorphos, i oktober 2022.

Sondens ena instrument, den optiska kameran DRACO, är baserad på missilteknologi och designad för att ta bilder på de två asteroiderna samt för att styra DART utan kommandon från jorden.

Efter en systemkontroll ändrar DART kurs och börjar sitt självmordsuppdrag.

Cirka tio dagar före kollisionen frigör DART en liten satellit som heter LICIACube, som ska skicka bilder och information tillbaka till jorden.

Planetsköld ska skydda mot asteroidkatastrof

Rörelseenergin från DART, som dundrar in i Dimorphos i 6,6 km/s tack vare en avancerad jonmotor, bör förkorta månens omloppstid med flera minuter. Teleskop här på jorden kommer att kunna se skillnaden.

Grafik av DART:s kollisioner

Den minskade hastigheten hos den kretsande månen resulterar i en omloppsbana närmare Didymos och påverkar därför hastigheten och omloppsbanan för den större asteroiden.