En gigantisk asteroid på 4,4 kilometer närmar sig jorden den 1 september.

© Shutterstuck
Universum - Asteroider

Jätteasteroid flyger förbi

En gigantisk rymdsten närmar sig jorden. Jätten är den största som Nasa har sett sedan de inledde sin övervakning.

En gigantisk asteroid kommer nära oss om en vecka. Den är bara en av 1 826 asteroider som utgör ett möjligt hot mot jorden, men dess storlek gör den väldigt speciell.

Jätten Florence mäter nämligen 4,4 kilometer och är den största som Nasas övervakningsenhet har sett.

• Vi har observerat många asteroider som har varit närmare, men de har varit mindre, säger Paul Chodas, chef för Nasas enhet som övervakar så kallade Near Earth Objects.

Ingen anledning till panik

Florence tar vägen förbi jorden den 1 september, men det finns ingen anledning till panik – det som i astronomiska avstånd är en hårsmån är det samma som sju miljoner kilometer eller 18 gånger avståndet mellan jorden och månen.

Här nedan kan du få en uppfattning om avståndet.