© NASA
Universum - Asteroider

Främmande objekt flyger genom solsystemet

En blixtsnabb asteroid är på genomresa i vårt solsystem. Det är första gången som forskare har registrerat en rymdsten på besök från en annan stjärna.

Den 19 oktober fångade teleskopet Pan-STARRS på Hawaii, USA, en liten ljusblixt från en asteroid.

Blixten härstammar dock inte från en vanlig rymdsten som befinner sig i kretslopp runt solen: Beräkningar av objektets rörelseriktning visar att den 400 meter breda stenen har gjort resan utifrån och in i vårt solsystem.

Objektet A/2017 U1 är därmed den första observerade asteroid som befinner sig på en interstellär resa från stjärna till stjärna.

Banen är för rak

De flesta av solsystemets asteroider kretsar stabilt runt solen i asteroidebältet mellan Jupiter och Mars. Men genom att mäta A/2017 U1:s så kallade excentricitet kunde forskarna se att asteroiden måste komma från en plats utanför solsystemet.

Excentriciteten beskriver hur cirkulär himlakroppens bana är. Om excentriciteten är 0 har objektet en perfekt cirkulär bana, medan objekt med en excentricitet närmare 1 rör sig i en långsträckt ellips.

A/2017 U1:s har en excentricitet på knappt 1,2 och banan är väldigt rak, vilket den inte är för en asteroid i kretslopp. Forskarna tror därför att A/2017 U1 kommer utifrån, bortom vårt solsystem.

Tog en skarp sväng

Enligt Nasas beräkningar kom A/2017 U1 i riktning från stjärnbilden Lyran.

Stenen flög i 25,5 km/s genom solsystemet och passerade jorden med ett avstånd på 24 miljoner kilometer.

Utmed vägen tog solens gravitation tag i asteroiden, vilket resulterade i att asteroiden svängde i en hårnålskurva och nu är på väg mot stjärnbilden Pegasus, ut ur solsystemet.