Asteroid träffar jorden

Fem asteroider hotar jorden

En kan krossa en kontinent, medan en annan kan träffa oss redan nästa år. Astronomerna har rangordnat asteroiderna som utgör störst hot mot jorden.

Astronomerna har hittills upptäckt 22 000 så kallade jordnära asteroider.

Stora asteroider med en diameter på 1 000 meter, som träffar vår planet omkring en gång på en miljon år, kan ödelägga en hel kontinent. Omvänt slår de minsta asteroiderna, som har en diameter på upp till 20 meter, vanligen ner en till två gånger per århundrade. Dessa orsakar omfattande lokal skada.

De hotande asteroiderna rangordnas på en skala som kombinerar två kriterier. Det ena är risken för att ett nedslag ska ske, det andra är omfattningen av den skada som nedslaget skulle ge upphov till.

1. Domedagsasteroiden

Asteroid 1950 DA
© JPL/NASA

Över kilometerbred jätte kan krossa kontinent

Astronomerna har lyckligtvis inte upptäckt några hotande asteroider på över tio kilometer, som den som utrotade dinosaurierna för 66 miljoner år sedan. Den asteroid som kommer närmast är 1950 DA, som har en diameter på 1,3 kilometer.

Ett nedslag i havet skulle enligt beräkningarna ge upphov till en 19 kilometer bred krater och sända uppemot 100 meter höga, förödande tsunamier på världsturné.

• Diameter 1,3 kilometer
  • Nästa nära passage År 2032
  • Eventuellt nedslag År 2880
  • Risk 1/8 300
  • Verkan Kan ödelägga en hel kontinent

2. Försökskaninen

Asteroiden Bennu
© JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu and AIST.

Nedslag kan utlösa 80 000 Hiroshimabomber

Den 565 meter breda asteroiden Bennu skulle kunna kollidera med jorden inom loppet av ett par århundraden. Ett nedslag skulle utlösa en sprängkraft motsvarande 80 000 Hiroshimabomber, som kan lägga ett område stort som Skandinavien i ruiner.

Nasa har nyligen besökt asteroiden och tagit prover med sonden OSIRIS-REx, för att bland annat ta reda på hur Bennus inre ser ut och hur asteroiden skulle bete sig vid en eventuell kollision med jorden.

• Diameter 565 meter
  • Nästa nära passage År 2135
  • Eventuellt nedslag Mellan åren 2175 och 2196
  • Risk 1/2 700
  • Verkan Kan ödelägga ett stort landområde

3. Lottokupongen

Asteroid i atmosfären

Betydande risk om 50 år

Med sin diameter på 37 meter är asteroiden 2000 SG344 dubbelt så stor som den som exploderade över staden Tjeljabinsk i Uralbergen år 2013, då 1 500 personer hamnade på sjukhus och 7 000 byggnader skadades.

Forskarna bedömer risken för ett nedslag som betydande. Asteroiden 2000 SG344 är den största kända himlakroppen i solsystemet som har en risk på över 0,1 procent att träffa jorden inom de närmaste hundra åren.

• Diameter 37 meter
  • Nästa nära passage År 2028
  • Eventuellt nedslag Mellan åren 2069 och 2113
  • Risk 1/380
  • Verkan Kan förstöra en stad

4. Fartdåren

Asteroid jorden

Racerasteroid är just nu på väg mot jorden

Asteroiden 2009 JF1 är den som riskerar att bringa död och förödelse inom kortast tid. Enligt Nasas beräkning kan asteroiden träffa jorden den 6 maj 2022, klockan 8.34 svensk tid.

Trots att asteroiden med sina 130 meter i diameter tillhör de mindre på skalan rör den sig i så hög hastighet – 23,92 kilometer i sekunden – att ett nedslag i ett tätbefolkat område skulle kunna döda miljontals människor. Risken för att 2009 JF1 slår ner på jorden är lyckligtvis väldigt liten.

• Diameter 130 meter
  • Nästa nära passage År 2022
  • Eventuellt nedslag Den 6 maj 2022
  • Risk 1/3 800
  • Verkan Kan krossa en storstad

5. Vagabonden

Asteroiden Apophis

Apophis har nedgraderats

När astronomerna upptäckte Apophis år 2004 bedömde de att det fanns en betydande risk att asteroiden, som har en diameter på 340 meter, skulle kollidera med jorden år 2068.

Sedan dess har risken vid flera tillfällen nedgraderats, senast år 2021. Forskarna anser nu att det är 99,99974 procents chans att Apophis faktiskt bara susar förbi oss år 2068 – och att den kommer att passera 30 000 kilometer från oss vid nästa passage, som sker år 2029.

• Diameter 340 meter
  • Nästa nära passage År 2029
  • Eventuellt nedslag År 2068
  • Risk Nedgraderad till 1/380 000
  • Verkan Kan ödelägga ett stort landområde

Nasa tar sikte på avlägsna asteroider

• Asteroiden Psyche

Metallasteroiden Psyche är troligen den återstående kärnan av en föregångare till planeterna. År 2026 ska sonden med samma namn observera metallasteroiden på nära håll.