Solsystemet

Solsystemet, som jorden befinner sig i, är en del av Vintergatan. I solsystemet kretsar åtta planeter runt solen i elliptiska banor. Förutom planeterna består solsystemet av dvärgplaneter, månar, kometer, asteroider och meteorer, samt gas och annan interplanetarisk materia. Illustrerad Vetenskap har samlat de viktigaste fakta och bästa artiklar om solsystemet på den här sidan. Vill du lära dig mer om när solsystemet bildades? Och om det finns fler solsystem i universum?

Planeterna i solsystemet

I vårt solsystem har vi åtta planeter i denna ordningsföljd: Merkurius, Venus, jorden och Mars finns i det inre solsystemet och kallas stenplaneter. Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus finns i det yttre solsystemet och kallas gasjättar. Pluto, som tidigare ansågs vara en planet, kategoriseras i dag som en del av solsystemets fem dvärgplaneter. Jupiter är den största planeten i vårt solsystem med en diameter på 139 822 kilometer. Det är elva gånger större än jordens diameter. Jupiters måne Ganymedes är solsystemets största måne.