Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tillbringa semestern på ISS: Rymdresan år 2021

Efter flera årtiondens väntan öppnas nu äntligen rymden för gemene man. Om du har en tjock plånbok och vågar ge dig i kast med 15 veckors intensiv ­astronaututbildning kan du tillbringa semestern i tyngdlöshet på den Internationella rymdstationen. De första fyra rymdturisterna har just valts ut.

Claus Lunau & NASA & Shutterstock

Nedräkningen har börjat. Tre turister och deras reseledare spänner fast sig i de formgjutna sätena. De ska varken söderut eller norrut, utan uppåt – till rymden.

Resan går till den Internationella rymdstationen ISS, som kretsar runt jorden på cirka 420 kilometers höjd. De fyra passagerarna sitter i farkosten Crew Dragon, ovanpå den 62 meter höga rymdraketen Falcon 9.

Raketen accelererar kraftigt och passagerarna pressas tillbaka i sätet. Efter en minut flyger de i överljudsfart och befinner sig 9 000 meter ovanför rymdstationen i Florida, USA.

Raketen dundrar bort från atmosfären

Efter två minuter och 33 sekunder är de uppe i 6 800 kilometer i timmen, varefter raketmotorerna stängs av. För ett ögonblick blir allt lugnt. Det första raketsteget kopplas loss och faller mot jorden.

Under uppsändningen bär turisterna rymddräkter i händelse av tryckfall.

© SpaceX
27 000 km/h är den hastighet som en raket behöver uppnå för att slita sig loss från jorden och lägga sig i omloppsbana.

Bara sekunder senare är lugnet över. Det andra raketsteget tänds och farkosten accelererar återigen. Knappt tre minuter efter uppskjutningen befinner den sig 100 kilometer upp, vilket officiellt är rymden. Nu kan passagerarna kalla sig astronauter.

Jordytan försvinner allt längre bort medan farten ökar till över 27 000 kilometer i timmen. Redan nio minuter efter det att raketen lättat ligger Crew Dragon i omloppsbana. Under loppet av några timmar närmar sig rymdfarkosten ISS lugnt och försiktigt.

Rymdturisterna har betalat 55 miljoner dollar var, 475 miljoner kronor, för den enastående upplevelsen som kan bli verklighet någon gång under i år. Pengarna har betalats till företaget Axiom Space, som bokar transporten hos amerikanska SpaceX och vistelsen på rymdstationen hos Nasa.

Och resebyråerna nöjer sig inte med det. Nästa steg är rymdhotell i omloppsbana runt jorden och veckolånga resor runt månen.

© SpaceX

Rymdbuss med plats för sju

SpaceX rymdfarkost Crew Dragon består av två delar: Ett lastrum och en rymdkapsel för astronauterna. I kapseln finns det plats för sju personer inklusive piloterna, som delar en 9,3 kubikmeter stor kabin, motsvarande lastutrymmet i en pickup.

  • Stora motorer styr rymdkapseln i säkerhet

    Om det skulle bli något fel på lyftraketen vid uppsändningen kan åtta raketmotorer av typen Draco, var och en med en kraftutveckling av 73 000 newton, snabbt styra bort rymdkapseln från raketen.

  • Små motorer ­justerar kursen

    16 små Dracomotorer gör det möjligt att styra farkosten i rymden. Varje motor utvecklar bara blygsamma 400 newton, men det räcker mer än väl för att ändra Crew Dragons höjd eller orientering.

  • Solceller håller ­tekniken vid liv

    På ena sidan av lastrummet sitter solceller. På så sätt slipper man att använda känsligare solpaneler som behöver vecklas ut efter uppsändningen.

  • Lastrummet ­brinner upp

    Det 37 kubikmeter stora lastrummet är fullt av förnödenheter till ISS, bland annat mat, vatten och vetenskaplig utrustning. När lastrummet har tömts kopplas det loss och brinner upp i atmosfären.

  • Värmesköld säkrar hemresan

    Under kapseln sitter värmeskölden som består av plattor tillverkade av kolfibermaterialet PICA-X. Plattorna klarar av att stå emot hemresans temperaturer på 2 000 grader Celsius.

  • Fönster ger ­utsikt mot jorden

    Sightseeing är ett måste på alla turistresor och på väg till ISS kan turisterna njuta av utsikten genom fönstren. Det har ännu inte bestämts om Crew Dragon ska få två, tre eller fyra fönster.

  • Nosen kopplas på rymdstationen

    Under noskonen sitter en dockningsmekanism som förbinder Crew Dragon med ISS. Efter en lyckad anslutning kan turisterna öppna luckan och stiga ombord..

Ryssarna erbjuder rymdpromenad

Rymdturismen kommer verkligen att ta fart under de närmaste åren. Efter flera årtionden är amerikanska rymdföretag nu nära att kunna sända ut betalande kunder i rymden.

Det kommer till och med att finnas flera resor att välja emellan, allt från snabbturer till längre vistelser.

© Axiom Space

De fyra första rymdturisterna har valts ut

Rymdturistbyrån Axion Space har publicerat namnen på de första turisterna som ska åka på en charterresa till Internationella rymdstationen. Fyra äldre herrar har öppnat den stora plånboken och var och en betalat 55 miljoner dollar för att låta sig skjutas upp med Space X:s rymdfarkost Crew Dragon i januari 2022.

Reseledaren för den tio dagar långa vistelsen är Michael Lopez-Alegria, tidigare astronaut för Nasa och nuvarande vice vd för Axiom Space.

Reseledare:

  • Michael Lopez-Alegria, 62 år.
  • Spanjor/amerikan
  • Tidigare Nasa-astronaut och nuvarande vice vd i Axiom Space.

Pilot:

  • Larry Connor, 71 år.
  • Amerikan
  • Fastighetsspekulant och entreprenör.

Turist:

  • Eytan Stibbe, 63 år.
  • Israel
  • Affärsman och tidigare stridspilot

Turist:

  • Mark Pathy, 50 år.
  • Kanadensare
  • Vd för investmentbolag

Vissa har redan gjort resan. Rymdturism är inte helt nytt. Mellan 2001 och 2009 köpte sju privatpersoner, sex män och en kvinna, var sin resa till ISS.

Resorna arrangerades av den amerikanska rymdresebyrån Space Adventures, som ingick ett avtal med det ryska rymdorganet Roskosmos. Det sistnämnda stod för transporten.

På så sätt täckte ryssarna en liten del av utgifterna till sitt statliga rymdprogram – och nu sker något liknande.

Den första vågen av rymdturister sänds framför allt upp från delstaterna Florida, Texas och New Mexico i USA. Ett fåtal sänds upp från den ryska rymdbasen i Kazakstan.

© Shutterstock

Roskosmos har just ingått ett nytt avtal med Space Adventures, som har fått möjlighet att sälja ytterligare två Sojuzbiljetter till ISS.

En av rymdturisterna, som ska sändas upp år 2023, får till och med lov att göra en rymdpromenad – den ultimata sightseeingen.

Iförd en rysk rymddräkt ska turisten lämna rymdstationen och klättra på utsidan i upp till en och en halv timme. En rymddräkt för en rymdpromenad är som en liten rymdfarkost.

Dräkten skyddar mot yttre rymdens dödliga vakuum, och i en ryggsäck har rymdvandraren med sig syre, en klimatanläggning för ventilation och temperaturreglering samt filter som avlägsnar koldioxid från utandningsluften.

2023 får den första rymdturisten möjlighet att krypa ut från ISS och gå ute i rymden. I dag använder astronauterna rymdpromenader exempelvis vid underhåll av rymdstationen.

© The U.S. National Archives

Utsikten under rymdpromenaden är fenomenal, men den förutsätter hårt arbete. Rymdpromenader är oerhört krävande, inte minst eftersom rymddräkten är stel och mycket otymplig att röra sig i.

Dessutom är trycket i rymddräkten bara 40 procent av det normala atmosfäriska trycket och astronauten andas rent syre under rymdpromenaden.

Även i stressade situationer gäller det att hålla huvudet kallt och komma ihåg en lång rad säkerhetsprocedurer. Därför måste blivande rymdturister ägna åtskilliga veckor åt att träna på rymdpromenaden i Stjärnstaden, det ryska kosmonautcentret strax nordost om Moskva.

Miljardärer tog första steget

De flesta rymdturister kommer dock att påbörja sin resa i USA. Där står den bemannade rymdfarten inför en revolution. Framväxten av kommersiell rymdfart har lett fram till möjligheterna att resa ut i rymden.

Det är väldigt dyrt att utveckla, bygga och sända upp rymdraketer, så historiskt sett har det varit en uppgift för nationalstater. För dollarmiljardärer är emellertid pengar inget problem. Vissa av dem har investerat astronomiska summor i rymdfart.

Det allra mest framgångsrika privata rymdföretaget är amerikanska SpaceX, entreprenören Elon Musks projekt. Den 30 maj 2020 blev SpaceX det första privata företaget som sände människor i omloppsbana runt jorden och upp till ISS.

Crew Dragon lyfts ut i rymden av den kraftfulla återvinningsraketen Falcon 9. Vid marken levererar raketen en kraft på drygt sju miljoner newton.

© SpaceX

Kunden var Nasa och ombord på Crew Dragon återfanns de två erfarna astronauterna Bob Behnken och Doug Hurley. SpaceX har nu Nasas ord på att Falcon 9-raketen och Crew Dragon uppfyller alla krav på bemannad rymdfart, en kvalitetsstämpel som banar väg för turistflygningar.

Liksom Axiom Space planerar även rymdcharterbyrån Space Adventures att boka Crew Dragon åt betalande kunder, men då ingår inte något besök på ISS.

I stället ska tre–fyra rymdturister stanna kvar i rymdfarkosten medan den flyger runt jorden. Resan kan föra turisterna två–tre gånger längre ut i rymden än den höjd på vilken ISS kretsar.

Så långt bort från jorden har människan inte varit sedan Apolloexpeditionerna till månen under senare hälften av 1900-talet.

Omloppsbana kräver hög fart

För att en raket ska kunna lätta måste den utveckla en kraft som överstiger jordens gravitation. Rymden, som officiellt börjar 100 kilometer upp, kan nås med en mindre raket.

För att en farkost ska kunna lämna jorden och lägga sig i omloppsbana krävs en avancerad raketmotor och hundratals ton bränsle.

(Överst till höger: Boeings Starliner och nedanför SpaceShip Two från Virgin Galactic)

Kredsløb

Crew Dragon är helautomatisk och kan kretsa runt jorden i upp till fem dygn. Rymdkapseln har en innervolym som en större pickup och tillräckligt med utrymme för att passagerarna ska kunna sväva runt i tyngdlöshet.

En resa som varar i flera dagar gör att det snabbt känns trångt i den lilla kabinen. Därför får turisterna inte lida av klaustrofobi.

Space Adventures räknar med att vara redo för avgång i slutet av 2021. Priset lär inte ligga under 270 miljoner kronor.

Tyngdlöshet känns som evigt fall

SpaceX får konkurrens av Boeing, ett av de mer etablerade flyg- och rymdföretagen, som tänker välkomna rymdturister i sin farkost Starliner.

Liksom SpaceX har Boeing anlitats av Nasa, som hellre sänder upp astronauter till ISS med en amerikansk raket från amerikansk mark än betalar ryssarna för uppsändningarna.

Sedan den sista rymdfärjan år 2011 har Nasa inte haft möjlighet att flyga astronauter till ISS, men nu kan SpaceX och snart även Boeing lösa den uppgiften.

För amerikanska turister sker utbildningen i Johnson Space Center i Houston. Där finns en kopia av ISS, nedsänkt i vatten, så att turisterna på förhand kan lära känna rymdstationen.

© Robert Markowitz/NASA

Boeing ligger dock ett år efter SpaceX – de har ännu inte flugit med några människor i rymden. Framtidsplanerna inkluderar emellertid också rymdturism med Starliner, som ska sändas upp med en Atlas V-raket från företaget United Launch Alliance och som har plats för sju rymdresenärer.

Resans höjdpunkter blir utan tvivel utsikten mot jorden och tyngdlösheten. Bägge delar upplevs bäst om resan inbegriper en vistelse på ISS. Där finns det gott om plats och till och med en särskild utsiktsmodul med sju stora fönster, från vilken den överjordiska utsikten kan avnjutas.

Rymdstationens så kallade cupola-observationsmodul ger perfekt utsikt mot jorden.

© NASA

Varje dygn kretsar ISS 16 gånger runt jorden och landskapet under rymdstationen förändras hela tiden.

Turisterna kan fota Amazonfloden som vindlar fram genom Sydamerika, Italiens karakteristiska sko som sticker ner i Medelhavet eller Bahamas omgivet av Västindiens klara, turkosa vatten.

När turisterna inte njuter av utsikten kan de flyga tyngdlösa genom rymdstationen. Tyngdlösheten kan dock vara en prövning för vissa. Det är svårt att vänja kroppen vid tyngdlöshet, och eftersom den i grund och botten beror på att ISS befinner sig i ständigt fritt fall runt jorden upplever många det som att de hela tiden är på väg ner.

Dessutom drabbas vissa astronauter av rymdsjuka, som påminner om åksjuka.

Rymdhotell kopplas på

ISS är inget billigt hotell. Nasa vill ha 35 000 dollar, drygt 300 000 kronor, för en övernattning. Och då är turisterna inte ens garanterade ett eget rum eftersom rymdstationen bara har sex små sovkabiner.

Rymdhotell ska frigöras från ISS

Under loppet av ett årtionde ska amerikanska Axiom Space konstruera den första privata rymdstationen. I början ska olika Axiommoduler kopplas på Internationella rymdstationen innan rymdhotellet blir flygfärdigt och kan lämna moderskeppet.

Om alla kabinerna är upptagna måste turisterna i stället övernatta i någon annan del av rymdstationen. Då är det viktigt att binda fast sovsäcken, så att man inte svävar iväg i sömnen.

Om man vill vara säker på att få ett enkelrum finns det dock hopp. År 2025 ska nämligen Axiom Space bygga ut ISS med en extra boendemodul innehållandes åtta kabiner. När rymdstationen vid det laget har fått ett rymdhotell med en stor utsiktsmodul kan turismen verkligen sätta fart.

I takt med att rymdföretagens verksamhet växer och konkurrensen ökar lär priserna sjunka, men under överskådlig framtid kommer en resa i omloppsbana runt jorden att kosta miljontals dollar.

Även med en ökad grad av återanvändning av raketer och rymdfarkoster är det oerhört dyrt att sända upp människor till rymdstationen.

Den franske arkitekten Philippe Starck inreder sovkabinerna, som är försedda med ett fönster och en pekskärm.

© Claus Lunaau & Axiom Space

Blixtvisiter till rabatterat pris

Som tur är finns det ett alternativ för oss som inte tillhör världens absolut rikaste. Om du nöjer dig med några minuter i rymden kan du redan nu reservera en ”budgetresa” hos Virgin Galactic och Blue Origin.

Då ligger biljettpriset på runt 250 000 dollar, drygt 2,1 miljoner kronor. De första resorna av det slaget kommer att ske i år eller 2022.

På resan sänds turisterna upp till drygt 100 kilometers höjd och faller ner igen. I fritt fall upplever de tre–fem minuters tyngdlöshet. Blue Origin ägs av Jeff Bezos, världens rikaste man.

Sex personer får plats i rymdkapseln ovanpå hans 18 meter höga, återanvändbara rymdraket New Shepard. Från rymdstationen i Texas flyger raketen uppåt i två och en halv minut innan raketmotorn stängs av.

Sedan åtskiljs rymdkapseln från resten av raketen, varefter passagerarna svävar tyngdlösa i den 15 kubikmeter stora kabinen. Rymdkapseln landar på jorden igen redan elva minuter efter avgången.

🎬: Stig till väders med rymdcharterflygplanet SpaceShipTwo.

2,1 miljoner kronor kostar en snabbtur i rymden med Virgin Galactic.

Med Virgin Galactic blir resan något längre och sker med den raketdrivna rymdfarkosten SpaceShipTwo, som bärs upp till 15 000 meters höjd av lyftflygplanet White KnightTwo. Där släpps rymdfarkosten, varefter den startar raketmotorn och flyger nästan lodrätt uppåt tills den når rymden.

Turisterna får uppleva cirka fem minuters tyngdlöshet innan SpaceShipTwo faller ner i atmosfären igen och svävar tillbaka till landningsbanan.

När Blue Origin och Virgin Galactic har sänt upp så många turister att investeringen börjar löna sig kommer priserna på rymdresor av det här slaget att sjunka ytterligare. Om ett antal år kommer det därför inte bara att vara miljonärer som kan lämna jorden.

Månen blir ett turistmål

För vissa turister räcker det inte med en snabbtur ut i rymden eller att besöka rymdstationen. De vill längre bort, till en plats där jorden ser ut som en liten blå kula i fjärran.

SpaceX har börjat bygga en enorm raket som ska göra det möjligt att resa runt månen.

En flotta av Starshipfarkoster ska erövra rymden. Till en början kommer de att vara turistfarkoster, men senare ska de kolonisera månen och Mars.

© SpaceX

Prototyper av den 50 meter höga rymdfarkosten Starship testas för närvarande i Texas, medan lyftraketen Super Heavy Rocket befinner sig i en tidig utvecklingsfas.

Japanen Yusaku Maezawa har anmält sig som den första rymdturisten som ska flyga hela 400 000 kilometer ut i rymden och runda månen. Maezawa får sällskap av en grupp konstnärer i projektet #dearMoon.

Enligt de mest optimistiska planerna ska månresan genomföras år 2023, men eftersom raketen och rymdfarkosten först måste byggas och testas dröjer jungfrufärden troligen ytterligare ett par år. Och Starship ska kanske inte bara sända turister runt månen.

Nasa överväger att använda rymdfarkosten som landningsfarkost till Artemisprogrammet, som enligt planerna ska föra astronauter tillbaka till månen år 2024 för att bygga en permanent bas.

Läs också:

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj