© NASA

Rymdfarkost på omöjligt uppdrag till Merkurius värmehelvete

Den hårdföra rymdsonden BepiColombo ska färdas 8,9 miljarder kilometer och trotsa solens extrema hetta och gravitation under sin sju år långa resa mot solsystemets innersta planet.

17 oktober 2018 av Henrik Bendix og Andreas Ebbesen Jensen

Merkurius är en av solsystemets mest ogästvänliga planeter.

Dess yta är en öde och karg stenöken, täckt av kratrar, och temperaturerna varierar från 430 grader på dagen till minus 170 grader på natten.

Men om sju år får solens närmaste planet ett sällsynt besök - från jorden.

Den 20 oktober skickar nämligen den europeiska rymdorganisationen ESA upp rymdsonden BepiColombo från rymdhamnen i Franska Guyana i Sydamerika med siktet inställt mot Merkurius.

Merkurius i 3D

Enligt planerna ska rymdfarkosten komma fram till planeten 2025 och då dela upp sig i två satelliter som ska kretsa runt Merkurius i var sin omloppsbana.

Den ena satelliten ska först och främst kartlägga planeten och avslöja fakta om dess inre, medan den andra ska undersöka planetens magnetfält.

Samtidigt mäts höjden på landskapet med laserstrålar som kartlägger Merkurius i tre dimensioner.

Det kommer att visa nya detaljer av Merkurius yta, och utifrån dem ska forskarna utforska planetens geologiska historia.

Omväg på miljardtals kilometer

Avståndet från jorden till Merkurius är 77 miljoner kilometer, men BepiColombo ska färdas hela 8,9 miljarder kilometer för att nå fram till planeten.

Det beror på att gravitationen blir starkare ju närmare man kommer solen, vilket gör att rymdfarkostens hastighet ökar.

Om BepiColombo ska kunna kretsa runt Merkurius måste den sänka farten på vägen dit genom att ta en vända runt jorden, flyga förbi Venus två gånger och passera Merkurius sex gånger.

När rymdfarkosten slutligen kommer fram till Merkurius 2025 väntar temperaturer på drygt 350 grader.

För att den nästan 17 miljarder kronor dyra rymdfarkosten inte ska brinna upp av solens massiva strålning är den inpackad i titanfolie samt ett keramiskt material med aluminumbeläggning som kallas Nextel.

För Merkuriusforskare är BepiColombo ett enormt steg för att de ska få mer kunskap om planeten, men en landningsfarkost står ännu högre på önskelistan.

Med en sådan kan sammansättningen av de översta lagren identifieras och den geologiska aktiviteten mätas.

Det finns inget datum för en sådan expedition, men USA, Europa och Ryssland har alla planer på en Merkurius-landare.

BARA MESSENGER HAR BESÖKT MERKURIUS

Hittills har bara en satellit varit i omloppsbana runt Merkurius. Det tog nästan sju år innan Nasas Messenger nådde den lilla stenplaneten 2011.

I fyra år undersökte den planeten och tog cirka 277 000 bilder, betydligt fler än de 2 500 som man hade planerat för.

Se ut i universum

Du kan också gå på upptäcktsfärd på egen hand i universum. Just nu får du det perfekta startpaketet för amatörastronomen. Du får:

• En kraftig handkikare för att gå på upptäcktsfärd i solsystemet.
  • En guide till stjärnhimlen 2018 så att du vet när du ska titta uppåt.
  • Din guide till månen – ett digitalt specialnummer som tar dig riktigt nära vår naturliga satellit.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som berättar för dig vad du ska hålla koll på.

TA DEL AV DITT ERBJUDANDE HÄR