Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ny motor tar flygplan ut i rymden

Ingenjörer har tagit ett stort steg mot förverkligandet av drömmen om ett flygplan som kommer upp i 6000 km/h. Det ska kunna korsa Atlanten på några timmar och utföra uppdrag i rymden.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Fem gånger snabbare än ljudets hastighet – det hoppas den europeiska rymdfartsorganisationen ESA uppnå med sitt framtida supersoniska rymdflygplan.

Motorn som ska klara uppgiften har genomgått avgörande prov. På ett testcenter i USA har man lyckats få motorns kylanläggning att hantera de extremt kraftiga luftströmmar som uppkommer vid maxhastigheten.

Då blir luften som strömmar in i motorn över 1000 grader varm och måste blixtsnabbt kylas ned för att inte motorns inre delar ska smälta.

Kylanläggningen kunde i testet kyla luftströmmen till -150 grader på mindre än en tjugondels sekund.

© SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Hybridmotor utnyttjar syret i atmosfären

SABRE är ett mellanting mellan en jet- och en raketmotor. Genom att använda syre från atmosfären till förbränningen kan man undvika de stora syretankar som vanliga raketer måste ha med på färden.

  • Superhet luft strömmar in

    Motorns front drar in luft medan planet ligger på under 25 kilometers höjd. På grund av hastigheten på Mach 5 blir denna över 1000 grader varm.

  • Luften kyls ned på ett ögonblick

    Luften blåses genom värmeväxlaren, som består av tusentals hårfina rör fyllda med flytande väte. Luften kyls ned till -150 grader på 1/20 sekund.

  • Flygplanet drivs med syre och väte

    Luften blandas med väte och blandningen antänds i motorn. Planet byter till syre från medförda tankar när nått upp på 25 kilometers höjd.

Från jet- till raketmotor

Den så kallade SABRE-motorn, som utvecklas av det brittiska företaget Reaction Engines, kombinerar tekniken i en jetmotor med den i en raketmotor.

Så länge planet befinner sig i den nedersta delen av atmosfären drar motorn in luft, komprimerar den och blandar den med bränslet väte innan detta antänds i raketmotorn.

Först när planet kommer upp på 25 kilometers höjd, där luften är för tunn för att motorn ska kunna utnyttja den, stängs luftintaget och byts ut mot syret från planets tankar.

Därefter fungerar motorn precis som en traditionell raketmotor och ökar farten till 25 gånger ljudets hastighet.

Ett rymdflygplan med SABRE-motor kan flyga fem gånger snabbare än ett vanligt trafikflygplan.

Y-axeln indikerar hastighet i mach (gånger ljudets hastighet)

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Boeing 777

Normalt flyger kommersiella flygplan med en hastighet på 880–926 km/h på 10–12,5 kilometers höjd.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Concorde

Concorde-planet användes kommersiellt från 1976 till 2003 och kunde flyga från London till New York på tre timmar och 30 minuter med en topphastighet på mach 2,04.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

SR-71 Blackbird

Fram till nu hade världens snabbaste flygplan varit spionplanet Lockheed SR-71 Blackbird, som lyfte 1964. Flygplanet hade en topphastighet över mach 3,2 och en maximal flyghöjd på 25,9 kilometer.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Rymdplan med SABRE-motor

Planet ska ha en toppfart som ligger på mer än 25 gånger ljudets hastighet och kommer att kunna flyga ända ut i rymden.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Hemligheten ligger i luften

Idén med en motor som använder syre från den omgivande luften är central för rymdfärder, för det betyder att man kan klara sig med väsentligt mindre mängd flytande syre än med vanliga raketer.

Det sparar en massa vikt och ger planet en större nyttolast, vilket ESA kommer att utnyttja bland annat för att transportera upp astronauter och utrustning till den Internationella rymdstationen ISS.

Beräkningar har visat att ett rymdflygplan med SABRE-motor kan föra upp samma mängd gods i rymden som en dubbelt så tung raket klarar i dag.

Läs också:

Stjärnor

14 juli: Kolla in Jupiter och dess fyra största månar

9 minuter
Mars

Nu går startskottet: Sond inleder historisk Marssommar

5 minuter
Rymdresor

Nedräkningen pågår: USA skriver rymdfartshistoria

4 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj