© Nasa

Kina kastar sig in i jakten på svarta hål

Från och med 2025 ska ett nytt rymdteleskop ta Kina till frontlinjen när universums tyngsta objekt ska studeras. Förmodligen kan det också lösa gåtan om vad neutronstjärnor består av.

2 september 2018 av Redaktionen

Ett nytt, ambitiöst ­projekt ska föra fram Kina till frontlinjen när det gäller utforskning av  universum.

Det nationella kinesiska centrumet för rymdforskning har nyligen lanserat planer på att skicka upp ett rymdteleskop som ska studera himlen i röntgenområdet.

Teleskopet eXTP ska bland annat fånga in röntgenstrålning från neutronstjärnor.

© Université de Genève

Teleskopet blir en efterträdare till de båda andra röntgenteleskopen som befinner sig i omloppsbana – Nasas Chandra och ESA:s XMM-Newton, som sköts upp 1999.

Teleskop letar i vårt grannskap

Deras primära uppgift är att studera fenomen som ligger långt ute i universum, däribland stjärn- och galax­bildning.

Till skillnad från dem ska den kinesiska eXTP fokusera på objekt som ligger närmare oss. Exempelvis ska ­teleskopet granska neutronstjärnor och lista ut om de verkligen består av neutroner, eller om trycket är så högt att även neutronerna slagits sönder i mindre delar – kvarkar.

Extrem fysik ska närstuderas

Enligt projektledaren Lu Fangjun ska man också undersöka svarta hål – och allra helst svarta hål som smälter samman.

Gemensamt för visionerna är att ge insikt i den fundamentala fysik som bestämmer hur ämnen uppför sig under extrema förhållanden som vi inte kan återskapa här på jorden.

Röntgenteleskopet EXTP

• Skickas enligt plan upp år 2025.
  • 200 forskare från ett tjugotal länder är involverade i det minst sagt ambitiösa projektet.
  • Priset uppskattas till 3,9 miljarder kronor.

Titta uppåt du också

Om du är sugen på att få uppleva universums vindunder kan du nu skaffa det perfekta startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan bland annat rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – det kan vara sista chansen att få syn på den enormas stjärnan innan den exploderar i en supernova.