Rymdturism förorenar tills vidare förhållandevis lite.
Kommersiella uppsändningar från de tre största aktörerna Virgin Galactic, Blue Origin och SpaceX kom i gång så smått först på sommaren 2021, så deras antal har hittills varit tämligen begränsat.
Jämfört med den internationella flygtrafikens bränsleförbrukning utgör rymdfartsindustrin fortfarande mindre än en procent.
Det lär dock förändras under kommande år, då exempelvis Virgin Galactic ska genomföra 400 uppsändningar om året. Då ökar föroreningarna avsevärt.
Raketer behöver nämligen stora mängder bränsle för att kunna lämna jordens gravitationsfält.
Uppsändningar kyler planeten
Raketuppsändningar släpper ut både gaser och partiklar i atmosfären, exakt vilka beror på vilken motortyp det rör sig om.
De vanligaste partiklarna är sot och aluminiumoxid, två typer av föroreningar som faktiskt har en kylande inverkan på klimatet.
Den vita aluminiumoxiden återkastar solens ljus till rymden, medan det svarta sotet absorberar solljuset och omvandlar det till värme i atmosfärens övre delar.
Virgin Galactics Spaceship Two tillhör de rakettyper som kommer att tillföra atmosfären extra sot. Motorn fungerar nämligen närmast som ett stearinljus som förbränner syntetiskt gummi, vilket avger sot.
Rymdturism skadar ozonlaget
De vanligaste gaserna från raketuppsändningar är koldioxid och vattenånga. En enda uppsändning med SpaceX Falcon 9-raket släpper ut lika mycket koldioxid som 395 flygningar över Atlanten.
Vattenånga låter kanske harmlöst, men i atmosfärens torra, högt belägna delar bidrar den till att bryta ner ozonlaget.
Även Blue Origins återanvändbara raket New Shepard släpper ut vattenånga, eftersom den skapar sin energi genom att kombinera flytande syre och väte till just vatten.