Exoplaneter

Rymdteleskopen samlar in stora mängder data under sina långa uppdrag som ska avslöja okända planeter där det kan finnas möjligheter för liv.

Hjälp forskare i jakten på liv i rymden

Forskare publicerar data från planetjagande rymdteleskop i hopp om att rymdintresserade privatpersoner ska kunna hjälpa dem att titta igenom den stora mängden bilder – och kanske upptäcka den första exoplaneten som hyser liv.

11 mars 2018 av Esben Schouboe

Är du – liksom majoriteten av alla astronomer i världen – övertygad om att jorden inte kan vara den enda plats i universum där det finns liv? Och att det bara är en fråga om tid innan vi hittar liv därute?

Då finns det goda nyheter: Du kan hjälpa till med att påskynda det stora genombrottet genom att bli forskarnas nya assistent i jakten på liv i rymden.

Medborgare blir forskare

Jobbet går ut på att leta efter beboeliga exoplaneter i den stora mängd data som ett antal rymdteleskop med avancerade kameror samlar in. Teleskopen tar många bilder – allt för många för att forskarna ska kunna gå igenom alla.

Därför har man upprättat forskningsprojekt såsom Planet Hunters och Nasas Citizen Scientists där så kallade medborgarforskare – vanliga, astronomiinteresserade personer – letar efter beboeliga planeter som döljer sig på teleskopens bilder.

I Planet Hunters tittar medborgarforskarna på data från Keplerteleskopet för att upptäcka exoplaneter som datorprogrammer har förbisett. Projektet har visat sig vara en succé – bara under 2016 hittade medborgarforskarna tio nya, försummade exoplaneter i Keplers data.

Snart kommer Nasas nya TESS-teleskop att börja skicka bilder till jorden och dessa kommer också medborgarforskarna att kunna gå igenom för att hitta viktiga, nya fynd.

Jobbet som medborgarforskare är oavlönat – men belöningen kan kanske komma om du upptäcker den  exoplanet som visar sig bli det första bekräftade platsen i universum där vi hittar liv utanför solsystemet.

Zooma in på planeterna

Du kan själv skåda miljontals ljusår ut i rymden och bland annat se våra närmaste grannplaneter, Mars, Jupiter, Merkurius och Venus. Med en handkikare kan du iaktta Saturnus spektakulära ringar och Jupiters måne Europa, som kan rymma liv. Just nu kan du lägga vantarna på det perfekta startpaketet till en blivande astronom. Du får:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Svanen, där två stjärnor kolliderar och exploderar i en röd nova omkring år 2022 – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.