Mystiskt objekt överraskar astronomerna

Bilder som tagits av rymdsonden New Horizon avslöjar att isklotet Ultima Thule har en betydligt plattare form än vad astronomerna hittills har antagit. Upptäckten väcker många frågor eftersom forskarna aldrig tidigare sett en liknande form på ett objekt som kretsar runt solen.

Southwest Research Institute/JHUAPL/NASA

Forskarna på Nasa är överraskade över de bilder som rymdsonden New Horizons har skickat hem från sitt möte med objektet Ultima Thule.

Det gåtfulla objektet i Kuiperbältet har inte den form forskarna förväntat sig. När sonden närmade sig Ultima Thule såg det ut som att objektet var format som en snögubbe – det vill säga med en sfärisk “kropp” och ett sfäriskt “huvud”.

Nu visar närbilder, som tagits i solens motljus, att Ultima Thule är plattare än väntat.

På nyårsdagen 2019 passerade succésonden New Horizons isklotet Ultima Thule i Kuiper-bältet i ytterkanten av vårt solsystem och skickade under stor glädje hem bilder av kometen.