Stjärnor_KIC
Universum - Liv i rymden

Forskare kan ha hittat intelligent liv

I jakten efter exoplaneter har Keplerteleskopet gjort ett sensationellt fynd, som kan visa sig komma från intelligent liv.

1?400 ljusår bort har Keplerteleskopet hittat en mystisk stjärna. Runt stjärnan kretsar objekt som skuggar stjärnans ljus på ett sätt som vi aldrig tidigare har sett. Fyndet är så mystiskt att astronomer inte utesluter att det kan vara främmande och intelligent liv.

Mystiska observationer

När vi observerar stjärnor långt bort blir deras ljus en aning svagare när en planet som kretsar kring stjärnan skuggar ljuset. Men stjärnans ljus dämpas inte så mycket. Solen lyser till exempel bara en procent svagare när gasjätten Jupiter befinner sig framför den.

På den mystiska stjärnan, som heter KIC 8462852, dämpas ljuset oregelbundet och upp mot 22 procent.

Varken planeter eller kometer

En förklaring på fenomenet hade kunnat vara att ämnen som senare ska bli till planeter kretsar runt stjärnan. Men stjärnan är gammal och har redan skapat sina planeter.

En annan förklaring skulle kunna vara att någon annan stjärna har tagit vägen förbi KIC 8462852 med ett hav av kometer i släptåg. Kometerna har fångats upp av den mystiska stjärnans tyngdfält och skapar ljussvaga perioder.

Men den förklaringen är inte särskilt sannolik, eftersom kometerna snabbt skulle slukas upp av stjärnan.

Svaret kan vara intelligent liv

Därför har forskare från Pennsylvania State University nu kommit fram till en tredje förklaring: Att nedtoningen av ljuset beror på enorma strukturer skapade av främmande och intelligent liv – så kallade Dyson-sfärer som samlar upp energi från stjärnan.

Nästa mål för forskarlaget bakom studien är att undersöka stjärnan närmare med hjälp av ett radioteleskop. De ska studera stjärnans ljus för att se vad det är som skuggar den – och kanske fånga upp en radiosignal från annat intelligent liv än oss själva.

Intelligent liv på exoplaneter

Läs mer om hur forskarna hittar och utforskar exoplaneter som kanske kan vara hemvister för intelligent liv i rymden.