Exoplaneter

Rymdteleskopen samlar in stora mängder data under sina långa uppdrag som ska avslöja okända planeter där det kan finnas möjligheter för liv.

Universum - Liv i rymden

Hjälp forskare i jakten på liv i rymden

Forskare publicerar data från planetjagande rymdteleskop i hopp om att rymdintresserade privatpersoner ska kunna hjälpa dem att titta igenom den stora mängden bilder – och kanske upptäcka den första exoplaneten som hyser liv.

Är du – liksom majoriteten av alla astronomer i världen – övertygad om att jorden inte kan vara den enda plats i universum där det finns liv? Och att det bara är en fråga om tid innan vi hittar liv därute?

Då finns det goda nyheter: Du kan hjälpa till med att påskynda det stora genombrottet genom att bli forskarnas nya assistent i jakten på liv i rymden.

Medborgare blir forskare

Jobbet går ut på att leta efter beboeliga exoplaneter i den stora mängd data som ett antal rymdteleskop med avancerade kameror samlar in. Teleskopen tar många bilder – allt för många för att forskarna ska kunna gå igenom alla.

Därför har man upprättat forskningsprojekt såsom Planet Hunters och Nasas Citizen Scientists där så kallade medborgarforskare – vanliga, astronomiinteresserade personer – letar efter beboeliga planeter som döljer sig på teleskopens bilder.

I Planet Hunters tittar medborgarforskarna på data från Keplerteleskopet för att upptäcka exoplaneter som datorprogrammer har förbisett. Projektet har visat sig vara en succé – bara under 2016 hittade medborgarforskarna tio nya, försummade exoplaneter i Keplers data.

Snart kommer Nasas nya TESS-teleskop att börja skicka bilder till jorden och dessa kommer också medborgarforskarna att kunna gå igenom för att hitta viktiga, nya fynd.

Jobbet som medborgarforskare är oavlönat – men belöningen kan kanske komma om du upptäcker den exoplanet som visar sig bli det första bekräftade platsen i universum där vi hittar liv utanför solsystemet.