Hawking advarer
Universum - Liv i rymden

Hawking varnar: Sluta kontakta aliens

Superstjärnan inom astrofysik, Stephen Hawking, kommer med en allvarlig varning: Upphör med alla försök att kontakta alliens. Han fruktar att de främmande varelserna kommer att invadera jorden.

Han har ägnat hela sitt liv åt rymden. Först och främst till att förstå det, men också till att utforska det.

Senast kastade han sig över projektet Breakthrough Listen som ska skanna av en miljon stjärnor efter tecken på liv.

Men om vi hittar intelligent liv i rymden finns det ingen tvekan hos astrofysikern Stephen Hawking om vad vi bör göra - vi får under inga omständigheter försöka ta kontakt.

Precis som Columbus resor till Amerika

Hawking gör uttalandet i en ny dokumentärfilm där han berättar om sina favoritställen i universum.

Hawking anser att vi måste vara otroligt försiktiga eftersom det finns en risk att den främmande civilisationen kommer att se oss som svaga, underlägsna och lätta att erövra.

”Om de gör det kommer de sannolikt inte värdesätta oss mer än vad vi värdesätter bakterier,” säger astrofysikern.

Som jämförelse använder han Columbus expedition till Amerika. För de infödda var det ett första möte med en överlägsen kultur som gick mindre bra.

Vi ropar: "Titta här!"

Ombord på Voyager 1 – det av människan skapade objekt som befinner sig längst bort – finns en LP i guld med ett motiv som beskriver vilka vi är och var vi befinner oss i universum.

Under de senaste 50 åren har vi vid flera tillfällen skickat ut meddelanden i rymden om var vi befinner oss och vilka vi är.

"Om de kan tolka våra signaler och hitta fram till oss är de sannolikt miljarder av år mer avancerade än oss", förklarar han.

Trots varningen fortsätter Hawking jakten på främmande liv i rymden. Han tänker dock hålla sig till att observera.