Venus topbillede
Universum - Liv i rymden

Forskare: Venus kan ha varit beboelig

Den har kallats "Jordens onda tvilling" med sin kärva atmosfär och sin glödheta yta. Men nu har en grupp forskare hittat bevis på att planeten Venus sannolikt har varit beboelig på samma sätt som jorden är det i dag.

Frätande svavelsyraregn, en atmosfärs tryck och en yttemperatur på cirka 462 grader.

Venuslåter inte precis som en härlig destination i en katalog för charterresor, och planeten är också känd för att vara en av de mest otillgängliga ställena i hela vårt solsystem.

Men om vi backar några miljarder år i tiden skulle det kunna ha gått att bo på Venus - då var det en planet med milda temperaturer, ljumma vindar och skvalpande havsvatten - så som det är på jorden i dag.

Venus liknar jorden

Det säger i varje fall en grupp forskare från bland annat Planetary Science Institute i Tucson, USA.

Med hjälp av ett antal nya datorsimulerade klimatmodeller som var och en tar hänsyn till olika faktorer - så som dagslängd och solenergi - har de kommit fram till att det skulle kunna gått att bo på Venus fram till för tre miljarder år sedan.

Den uppfattningen är forskarna inte ensam om. I åratal har forskare antytt att planeten döljer ett mer välvilligt förflutet bland annat på grund av att den påminner om jorden i storlek och i stort sett består av samma slags stenmaterial.

Chans för liv

Nu drar de nya simuleringarna återigen igång spekulationer om liv på planeten.

”Om modellerna stämmer finns det en chans för att liv utvecklades på Venus", säger Michael Way på Nasa Goddard Institute for Space Studies till Gizmodo.

Det finns dock ett förbehåll: De nya klimatmodellerna bygger på att Venus snurrade med samma hastighet som i dag – och det saknas det fortfarande bevis för.