Forskare skriver handbok om hur vi bör kontakta utomjordingar

Ingen vet om vi någonsin kommer att få höra av några rymdvarelser, men om det sker är en sak säker: Vi har inte en susning om vad vi ska göra. Nu ska forskare ta fram en handbok som steg för steg går igenom hur vi bör göra för att avkoda meddelandena – och råda oss om vi över huvud taget bör svara på dem.

Handbok för utomjordingar
© Shutterstock & Lotte Fredslund

Ett nattligt lugn vilar över den sydafrikanska regionen Karoo, men MeerKAT-observatoriets 64 radioteleskop registrerar ett ihållande brus från den mörka himlen. Med sina 13,5 meter breda paraboler fångar de ett inferno av radiovågor från Vintergatans miljontals himlakroppar.

Plötsligt sticker en viss radiosignal ut i bruset. Den byter frekvens i ett mönster som astronomerna inte har stött på tidigare. Efter att ha granskat signalen noga tvivlar de inte på sin sak: Den kan omöjligt ha skapats av ett naturfenomen, utan måste komma från en främmande civilisation.

En epokgörande händelse av det här slaget kan i princip bli verklighet i morgon, och då kommer världens forskare och ledare att stå fullkomligt handfallna.

Hur ska meddelandet avkodas? Bör vi ens svara på det? Det är det ingen som kan svara på. Det finns nämligen ingen handbok att slå upp ifall vi plötsligt kontaktas av E.T.

Teleskop i MeerKAT-observatoriet

MeerKAT-observatoriet i Sydafrika består av 64 radioteleskop som ständigt lyssnar efter signaler från en miljon stjärnor i vårt närmaste grannskap i Vintergatan.

© South African Radio Astronomy Observatory (SARAO)

Det ska en forskargrupp vid University of St Andrews i Skottland nu ändra på med projektet SETI Post-Detection Hub. I samarbete med experter från olika delar av världen ska de skriva en handbok som är tänkt att förbereda mänskligheten inför den första kontakten med intelligent liv i rymden.

Forskarna ska rådfråga FN

De så kallade SETI-forskarna, som ägnar sig åt att leta efter eventuella utomjordiska intelligenta varelser, har i dag bara ett enda dokument att förhålla sig till ifall E.T. ringer.

År 1989 skrev organisationen International Academy of Astronautics (IAA) en principförklaring med nio punkter, som uppdaterades år 2010 och samtidigt minskades till åtta punkter.

I principförklaringen står inte mycket annat än att sökandet efter eventuella intelligenta signaler ska följa sedvanliga principer för vetenskaplig forskning och att nyheten ska delas med allmänheten.

Samtalet från E.T. är till oss alla

Enligt de internationella riktlinjerna från år 2010 tillhör en signal från rymdvarelser hela mänskligheten. Därför ska upptäckten offentliggöras så snart den har bekräftats vetenskapligt.

Signal till dator

1. Forskarna ska dela med sig av sin upptäckt

När ett radioteleskop tar emot en signal (orange) som skiljer sig från rymdens övriga radiobrus och har ett mönster som tyder på intelligens ska forskarna dela med sig av sina data, så att andra kan gå igenom dem och göra en bedömning av upptäckten.

Signaler på datorer

2. Signalen måste upprepas

För att säkert veta att signalen är äkta måste den registreras igen, då helst av andra radioteleskop. Dessutom måste forskarna kunna utesluta att signalen kommer från en mänsklig källa eller naturliga objekt i rymden, till exempel pulsarer.

Samtal till jorden

3. Avsändaren måste kunna lokaliseras

Om signalen även uppfattas av andra radioteleskop i världen kan forskarna lokalisera exakt vilken punkt på himlen den kommer ifrån och därmed ta reda på till vilket solsystem vi ska skicka vårt eventuella svar.

Vad som ska ske när en signal har bekräftats vetenskapligt säger principförklaringen ingenting om. Den understryker bara att ingen får lov att svara på meddelandet utan att först konsultera en bred internationell institution, exempelvis FN.

Det duger inte, menar forskarna bakom projektet SETI Post-Detection Hub.

”Vi vet inte när vi kommer att höra av E.T. eller om vi någonsin kommer att göra det. Men vi har inte råd att vara dåligt förberedda, varken vetenskapligt, socialt eller politiskt”, säger projektets koordinator John Elliott.

SETI Post-Detection Hub kommer att utgöra navet i det nätverk som ska utveckla en strategi för hur vi ska reagera på en intelligent signal från rymden.

John Elliott
© John Elliott/University of St Andrews

”Vi vet inte när vi kommer att höra av E.T. eller om vi någonsin kommer att göra det. Men vi har inte råd att vara dåligt förberedda.”

John Elliott, koordinator för projektet SETI Post-Detection Hub

Hur många utomjordiska civilisationer som i teorin skulle kunna kontakta oss är naturligtvis ovisst. Astronomernas gissningar sträcker sig från noll till hundratusentals.

Vissa forskare menar att det mest sannolika är att vi aldrig kommer att höra av några rymdvarelser, eftersom det inte finns några.

Andra tror att det finns en chans till kontakt. I de flesta fall argumenterar de utifrån Drakes ekvation, som uppställdes av den amerikanske astrofysikern och SETI-forskaren Frank Drake år 1961.

Drakes ekvation innehåller sju faktorer, som multiplicerade med varandra anger antalet civilisationer i Vintergatan som vi i teorin skulle kunna komma i kontakt med.

Frank Drake

Astrofysikern Frank Drakes ekvation gör det möjligt att beräkna hur många rymdcivilisationer vi skulle kunna komma i kontakt med. I ekvationen ingår bland annat hur många stjärnor som bildas.