© NASA/JPL-Caltech
Universum - Liv i rymden

Forskare: Ljusförändringar i rymden kan vara aliens

Ännu en gång skickar stjärnan KIC 8462852 ut mystiska ljusförändringar i riktning mot jorden. Det har fått spekulationerna om intelligent liv att ta fart på nytt.

Det kan röra sig om ett stort objekt som ännu en gång har flugit in framför den gåtfulla stjärnan KIC 8462852.

Det är slutsatsen från en grupp forskare efter ett antal nya observationer.

Observationerna visar hur stjärnans ljus under den senaste månaden har blockerats av ett stort och oförklarligt objekt.

Teorier om intelligent liv

Samma sak skedde ett flertal gånger mellan 2011 och 2013, då Keplerteleskopet observerade en minskning i stjärnans ljusstyrka på upp emot 20 procent.

Inte ens de största jättarna kan medföra ljusfluktationer av den kalibern – om gasjätten Jupiter exempelvis rör sig in framför solen lyser vår stjärna endast en procent svagare. Det ledde till att forskarna började spekulera i nya och kontroversiella teorier.

En av teorierna handlade om att ljusfluktationerna berodde på gigantiska kluster av solkraftverk som skapats av intelligent liv – så kallade dysonsfärer.

Vill lösa gåtan

Nu surrar spekulationerna således ännu en gång med anledning av ett nytt fall i ljusstyrkan runt den gåtfulla stjärnan under maj i år.

”Det är det första dyket vi har sett sedan 2013 och det första som vi har fångat i realtid”, säger Jason Wright, astronom vid Pennsylvania State University, till Sciencemag.org.

Han och hans kollegor hoppas att de i framtiden ska kunna samla in tillräckligt med data för att hitta svaret på vad som pågår runt den mystiska stjärnan 1 300 ljusår härifrån.