Fem uppdrag ska avslöja gåtan om Venus

Astronomer har hittat gasen fosfin i Venus atmosfär och frågan är nu: Skapas gasen av levande varelser på vårt grannklot? Fem uppdrag reser till Venus under de närmaste åren för att avslöja sanningen.

Peter Rubin/JPL-Caltech/NASA

Efter det sensationella fyndet av gasen fosfin i Venus atmosfär dykter tre frågor upp:

• Härstammar molekylerna från en hittills okänd kemisk process under planetens täta molntäcke?
  • Eller har fosfinet skapats av en livsform på vårt närmaste grannklot?
  • Och är det i så fall det första beviset på liv utanför jorden?

Svaret hittas i molnen ovanför den glödhete planeten och fem uppdrag till Venus är på väg de kommande åren:

DAVINCI dyker ned i Venus historia

På den 63 minuter långa resan genom atmosfären ska DAVINCI-sonden samla in kemiska prover.

© NASA/GSFC

Nasa har inte skickat en sond till Venus på drygt 25 år, men nu står två uppdrag på tur: DAVINCI och VERITAS.

Den förstnämnda sonden är planerad att dala ned genom atmosfären och samla in prover under vägen. Precis innan landningen ska den dessutom ta bilder av ytan.

Målet är att förstå hur Venus för cirka 700 miljoner år sedangick från att vara en tempererad planet med flytande vatten till ett 460 grader varmt helvete.

Uppskjutning: 2021

Operatör: Nasa

VERITAS kartlägger planeten

Hela Venus är täckt av täta moln, men med hjälp av ett speciellt radarsystem ombord på VERITAS-sonden ska Nasa skapa en detaljerad karta över ytan.

Sonden kommer även vara utrustad med en spektrometer som kan avslöja ytans kemiska sammansättning och sensorer ska mäta på gravitationsfältet för att ta reda på hur klotets inre är uppbyggt.

Det är ännu inte slutgiltigt avgjort om VERITAS ska skickas iväg men om så blir fallet kan forskarna lära sig mer om de geologiska processerna på vår grannplanet.

Uppskjutning: 2026

Operatör: Nasa

Shukrayaan-1 analyserar atmosfären

Den indiska rymdfartsorganisation ISRO förbereder ett uppdrag till Venus som syftar till att samla in prover och analysera kemin i planetens atmosfär.

Sonden Shukrayaan-1 ska kretsa runt Venus under tre år och med en lastkapacitet på cirka 100 kilo har den möjlighet att ta med ett brett spektrum av instrument för både indiska och utländska forskare.

Uppskjutning: 2023

Operatör: ISRO

EnVision zoomar in på Venus yta

Den europeiska rymdfartsorganisation ESA har planer på att skicka upp en sond i omloppsbana om Venus i fyra år för att ha gott om tid för att zooma in på ytan.

EnVision-sonden kommer kunna att fotografera detaljer med en noggrannhet på ned till en centimeter. Det kommer ge forskarna en betydligt mer precis bild av vulkanaktiviteten på planeten, och gör det möjligt att se hur atmosfären påverkar ytan under molntäcket.

Detta kan användas till att skapa en tidslinje över Venus historia.

Uppskjutning: 2032

Operatör: ESA

Venera-D är två sonder i ett

Venera

Ryska rymdforskare har också planer på ett Venusuppdrag. Sonden Venera-D ska enligt plan utrustas med ett avancerat radarsystem och analysera detaljer på ytan medan den kretsar runt Venus i tre år.

En landningsfarkost skickas också ned genom molnen, men väl nere på ytan, där temperaturen är 640 grader och det regnar svavelsyra, förväntas landningsfarkosten överleva endast tre timmar.

Det finns två fönster som är särskilt gynnsamma för uppdraget: Ett 2029 och ett 2031.

Uppskjutning: 2029 eller 2031