Kan vi se stora smällen?

Är det möjligt att med moderna, landbaserade teleskop, rymdteleskop eller satelliter se ända tillbaka till universums födelse?

Eftersom universum konstant utvidgar sig, kan forskarna bestämma åldern på det ljus de observerar. Mätningar visar att det äldsta ljuset är 13,7 miljarder år gammalt.

Vi kan dock aldrig få med själva början, eftersom temperaturen den första tiden efter stora smällen var så hög att universum var ett ogenomskinligt plasma som inte ens de bästa teleskop eller apparater kan se igenom.

Ljuset kom först efter stora smällen

Först 379 000 år efter stora smällen fångade positivt laddade väte- och heliumatomer in negativt laddade elektroner, vilket neutraliserade atomernas laddning.

Plancksatelliten har mätt den kosmiska bakgrunds­strålningen, som visar universum cirka 379000 år efter stora smällen. Den röda färgen är 0,0002 Kelvin varmare än den blå.