James Webb teleskop vintergtatan

James Webb-teleskopet: Se de senaste bilderna från universum här

Nasa & Shutterstock
Skapelsens pelare
© NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).

Världens största rymdteleskop avbildar Skapelsens pelare

En av de mest ikoniska rymdbilderna vi har, har tagits av teleskopet Hubble, som 1995 fotograferade det som senare döptes till Skapelsens pelare.

Fenomenet utgörs av interstellära stoft- och vätgasmoln, som befinner sig cirka 6 500 ljusår från jorden, i en del av det stjärnfödande område som kallas Örnnebulosan eller Messier 16.

Och nu har våra skarpaste ögon i rymden, James Webb-teleskopet, gjort en ny, hänförande avbildning av det ikoniska området, som Nasa nyligen har publicerat.

• Huvudspegeln på James Webb-teleskopet fångar upp infrarött ljus, som lättare tränger igenom de täta pelarna av väte, stoft och kväve, och på så sät även avslöjar de unga stjärnorna bakom stoftet.
  • Hubble-teleskopet, som däremot använde ultraviolett och synligt ljus, har gett oss en mindre genomskinlig bild av pelarna. Du kan se en jämförelse med bilden från Hubble-teleskopet här.

Se den nya bilden i full storlek genom att klicka på den här länken.

© NASA, ESA, CSA, STScI / Image processing: Joseph DePasquale (STScI)

Webb-teleskopet visar Neptunus lysande ringar

Onsdag den 21 september 2022

För första gången på flera årtionden har man lyckats ta en tydlig bild av isjätten Neptunus.

James Webb-teleskopet har lyckats avbilda Neptunus ringar med stor skärpa, samtidigt som bilderna avslöjar nya detaljer om planetens mystiska stormar.

Nasa kallar själva bilden den "tydligaste bilden av planetens ringar på mer än 30 år".

Ny bild av Orionnebulosan

Ett litet utsnitt av Orionnebulosan fångat av James Webb-teleskopets infraröda kameror. Mer än 700 stjärnor befinner sig i nebulosan och fler tillkommer.

© NASA, ESA, CSA, Data reduction and analysis : PDRs4All ERS Team; graphical processing S. Fuenmayor

Bilder av Orionnebulosan avslöjar nyfödda stjärnor

Måndag den 12 september 2022

Med den skarpaste bilden av Orionnebulosan någonsin har James Webb-teleskopet gjort det möjligt att se in i nebulosans inre.

bilden syns bland annat en tjock, brun bjälke av gas och stoft. I mitten av bjälken syns stjärnan θ2 Orionis A tydligt. Bilden ger forskare ännu bättre möjlighet att närmare undersöka de yngsta stjärnorna.

© NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Tarantelnebulosan kan lära oss om stjärnors livscykel

Tisdag den 6 september 2022

De yngsta stjärnorna tittar fram bakom nebulosan och i bakgrunden kan man ana fjärran galaxer. Det är dessa scener som utspelar sig på den senaste bilden av Tarantelnebulosan.

För astronomer är "Tarantelnebolusan" ett välkänt område, där det finns många nya och unga stjärnor, som fortfarande håller på att utvecklas.

De nya bilderna och informationen från rymdteleskopet är av stort intresse för forskare, som nu får chansen till djupare insikt i stjärnors liv, skriver Nasa.

Illustration af exoplanet WASP-39 b

Illustrasjon av eksoplaneten WASP-39 b som forskere mener den kan se ut.