Nebulosor

Svarta nebulosor

Örnnebulosans

Örnnebulosans pelare – här fotograferade av Hubbleteleskopet – är bara en liten del av det enorma molnet.

© NASA, JEFF HESTER, AND PAUL SCOWEN (ARIZONA STATE UNIVERSIT

Gigantiskt moln skapar nya stjärnor

Otaliga kosmiska jättar inledde sina liv som små klumpar av stoft och gas i Örnnebulosans enorma pelare. Det är dock möjligt att det färggranna molnet inte längre finns. Forskare menar att det gick under för 6 000 år sedan, men att ljuset från katastrofen har inte nått fram till oss ännu.

6 september 2018 av Jesper Grønne

Enorma pelare av gas och stoft – som nästan är 50 biljoner kilometer höga.

I Örn­nebulosan i stjärnbilden Ormen har massor av stjärnor fötts – och Örnnebulosan liknar sannolikt den plats där vårt eget solsystem bildades för 4 567 miljarder år sedan.

Örnnebulosans täta pelare består mest av väte och kväve – på Hubble­teleskopets enastående bild av molnet syns dessa grundämnen i grönt.

Bildens blå färger representerar syre medan röda färger representerar svavel.

Örnnebulosan är kanske borta

Pelarna badar i skarpt ultraviolett ljus från klungor av unga stjärnor som befinner sig en bit bort.

De unga stjärnornas ultravioletta strålning och stjärnvindar eroderar långsamt de stora pelarna. Forskarna diskuterar nu om Örn­nebulosans pelare fortfarande finns kvar.

Vi vet först om tusen år

Molnet befinner sig 7 000 ljusår bort vilket innebär att vi bara kan se hur det såg ut för 7 000 år sedan.

Ett enormt stoftmoln nära nebulosan kan vara en chockvåg från en supernova som möjligen träffade pelarna för 6 000 år sedan.

Chock­vågen kan ha förstört pelarna, men det är inte säkert. Oavsett vilket kan kollisionen inte ses från jorden förrän om 1 000 år när ljuset från den når fram till oss.

Nebulosa

Örnnebulosans pelare befinner sig mitt i molnet.