Vintergatans tvilling tronar på himlen

STJÄRNGUIDE: Vintergatan är ingen unik galax – så kallade spiralgalaxer är vanliga i universum. Endast ett fåtal är synliga utan stora teleskop, men just nu har du chansen att se Vintergatans tvilling som kommer att ta lika stor plats på himlen som månen.

NASA/ESA/Hubble Heritage

Om Messier 81

Galaxen Messier 81 påminner till mångt och mycket om vår egen galax Vintergatan.

Precis som Vintergatan är Messier 81 en spiralgalax med flera hundra miljarder stjärnor och en diameter på cirka 100 000 ljusår – men likheterna upphör inte där.

Precis som i Vintergatan sänds stora mängder infraröd strålning ut från Messier 81:s så kallade spiralarmar. Strålningen stammar från unga stjärnor som värmer upp rymdstoft i galaxens ytterkant.

Kollisioner bildar spiralarmar

Gigantiska roterande moln av stjärnor, stoft och gas kolliderar med varandra och bildar spiralformade galaxer.

Messier 81 är den största galaxen i den så kallade M81-galaxgruppen, som totalt innehåller 34 galaxer.

Den stora galaxen går att se tydligare från jorden än någon annan galax bortom vår egen lokala galaxgrupp. Messier 81 befinner sig 11,6 miljoner ljusår från jorden i stjärnbilden Ursa Major (eller Stora björnen).

Galaxen tar nästan lika mycket plats på natthimlen som månen, men på grund av avståndet är dess ljus är så pass svagt att du behöver använda en kikare. Där ser Messier 81 ut som ett ljusklot.

Om du vill se fler detaljer av galaxen behöver du ett teleskop som bland annat kan avslöja Messier 81:s lysande kärna.

Messier 81:s spiralarmar syns tidigt i ett teleskop, men du kan också se galaxen med en vanlig handkikare. Du hittar den nära zenit – det vill säga precis ovanför dig – och
något väster om stjärnbilden Karlavagnen.