Vintergatans liv har förlängts med 600 miljoner år

Vår galax slutar sitt självständiga liv när den kolliderar med sin stora granne, Andromedagalaxen – men det kommer att ske betydligt senare än vad astronomerna trott.

Vintergatan och Andromedagalaxen närmar sig varandra och så småningom kommer detta att sluta med att de smälter samman till en ny jättestor galax som kallas Milkomeda.

Det har astronomerna hävdat under de senaste sju åren, men nya observationer visar att det sker långt senare.

Fram till nu har de trott att sammansmältningen kommer att ske senast om cirka 3,9 miljarder år, men de nya beräkningarna visar att det inträffar först 600 miljoner år senare – alltså om 4,5 miljarder år.

Forskare har kartlagt en miljard stjärnor

Forskare vid Space Telescope Science Institute i USA har kommit fram till de nya resultaten genom att studera mätningar som gjorts av satelliten Gaia.

Satelliten har kartlagt de exakta positionerna och rörelserna av en miljard stjärnor i Vintergatan. Samtidigt har Gaia gjort mätningar på stjärnor i våra granngalaxer, däribland Andromeda och Triangelgalaxen.

Med hjälp av dessa mätningar har man kunnat se galaxernas rörelser och utifrån dem skapa en ny modell för deras kurs.

Om 4,5 miljarder år kommer Vintergatan att kollidera med Andromedagalaxen, visar ny forskning.