Vintergatans hjärta lyser upp natten

GUIDE TILL SOMMARNATTEN: Just nu tittar själva hjärtat i vår egen galax upp över horisontlinjen. Galaxens kärna består av inte mindre än tio miljarder urgamla och kraftigt lysande stjärnor.

OM VINTERGATANS HJÄRTA

Den centrala delen av vår galax, Vintergatan, framträder i slutet av som maren som ett lysande band på natthimlen.

Dess galaktiska centrum innehåller upp emot 20 procent av hela galaxens massa, och det består av en avlång, tät samling stjärnor.

Enligt forskare har stjärnsamlingen troligen bildats till följd av en kollision med en annan galax för mellan åtta och tio miljarder år sedan.

Stjärnsamling döljer svart hål

undefined

Fyra miljoner gånger tyngre än solen – ett enormt svart hål döljer sig bland tio miljarder urgamla stjärnor i Vintergatans kärna.