Andromeda

I mitten av oktober kan du få se Andromeda i detalj enbart med hjälp av ett relativt litet teleskop som kan ställas in på 40 x förstoring. Dvärggalaxerna M110 och M32, som befinner sig i närheten av Andromeda, är också lätta att se.

© Överst: JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK, Nederst: NASA; ESA; Z. LEVAY AND R. VAN DER MAREL, STSCI; T. HALLAS, AND A. MELLINGER
Universum - Galaxer

Vintergatans granne kommer på besök

I mitten av oktober kan du se vår närmaste granngalax Andromeda med blotta ögat. Med hjälp av ett litet teleskop kan du utnyttja den kosmiska gigantens besök fullt ut.

Se själv

En klar kväll i mitten av oktober kan du se Andromedagalaxen utan hjälp av teknisk utrustning.

Galaxens stjärnrika kärna framträder som en något suddig stjärna högt upp på himlen – ett par handbredder sydost om punkten rakt ovanför dig.

Ett teleskop med 40 x förstoring ger den bästa upplevelsen av den stora galaxen, som i sin helhet fyller sex gånger så mycket på himlen som en fullmåne.

Intill Andromeda kan du se dvärggalaxerna M110 och M32 som ligger nära den stora galaxen. M110 hittar du under Andromeda och M32 befinner sig strax ovanför kärnan.

Så gör du

• För att se Andromeda med blotta ögat ska du leta upp en mörk plats långt från artificiella ljuskällor. Bäst lämpat är ett naturområde eller ett ställe på landet på tillräckligt avstånd från stadens ljus.

• Det går bra att uppleva galaxen från en plats med måttliga ljusföroreningar om du använder ett teleskop med ett filter som tar bort det gulaktiga ljuset.

• För att ta bra bilder av Andromeda kan du med fördel montera en systemkamera med ett teleobjektiv på teleskopet. Teleskopet behöver ha ett fäste för kameran samt en motor som följer himlens rörelser.