Galakse

Andromedagalaxen breder ut sig över 220 000 ljusår och är störst i den Lokala galaxhopen.

© JPL_CALTECH/NASA

Vår kosmiska granne är synlig

Den befinner sig 2,5 miljoner ljusår bort, men du kan se den med blotta ögat. I november dyker Vintergatans granne Andromedagalaxen upp på natthimlen.

7 november 2018 av Jesper Grønne

I november är Vintergatans närmaste granne Andromedagalaxen framme hela natten. Galaxen ligger 25,5 triljoner kilometer – eller 2,7 miljoner ljusår – från jorden och det är ett fantastiskt avlägset himlafenomen som du kan observera med blotta ögat.

Med en biljon stjärnor är Andromedagalaxen inte bara dubbelt så stor som vår galax Vintergatan utan också den största galaxen i den Lokala galaxhopen – galaxhopen som även Vintergatan tillhör.

Hopen består av 30–40 galaxer, det vill säga samlingar av stjärnor som hålls ihop genom sin inbördes gravitation.

Galaxerna Vintergatan och Andromeda påminner om varandra. Båda är så kallade spiralgalaxer och båda är dessutom omgivna av en lysande ring (en halo) av klotformiga stjärnhopar som liknar varandra inte enbart till utseende utan också i struktur.

Vintergatans granngalax Andomeda

Om fyra miljarder år kolliderar Vintergatan och Andromeda med varandra. De svarta hålen i galaxernas centra smälter då samman och spiralarmarna vrids sönder. Till slut bildas en ny elliptisk galax runt det nya svarta hålet.