Tusentals galaxer visar sig på himlen

STJÄRNGUIDE: Om du ger dig ut i mörkret med rätt utrustning uppenbarar sig mer än 2 000 spektakulära galaxer på natthimlen.

CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler

OM VIRGOHOPEN

Stjärnbilden Jungfrun står nu högt på himlen, vilket ger dig möjligheten att uppleva ett oändligt antal galaxer på natthimlen.

I stjärnbilden gömmer sig Virgohopen, en galaxhop med upp emot 2 000 galaxer.

Galaxerna är inte synliga med blotta ögat, men under rätt förhållanden kan du se dem med hjälp av en vanlig handkikare och ännu bättre med ett litet teleskop.

Vid en första anblick liknar galaxerna svaga stjärnor, men om du tittar på dem genom ett teleskop ser du att de är runda, elliptiska och oregelbundna.

Deras svaga ljus beror på att du ser det totala ljuset från miljardtals avlägsna stjärnor i andra galaxer och inte de ljusstarka stjärnorna i Vintergatan som du är van vid.

Du hittar ett flertal av Virgohopens mest ljusstarka galaxer som Messier 86 och 87 strax ovanför den högra delen av Jungfrun – mellan stjärnbildens två ”armar” som utgör den mytologiska jungfruns huvud och ena hand.

Både Vintergatan och Virgohopen (röd fläck) ligger i superhopen Laniakea.