Tusentals galaxer virvlar på himlen

STJÄRNGUIDE: Vid en första anblick ser det ut som en grupp stjärnor, men i verkligheten rör det sig om en samling på nästan 2 000 galaxer. I februari är Virgohopen, en av våra närmaste galaxhopar, synlig på natthimlen. Detta trots att den befinner sig drygt 65 miljoner ljusår från jorden.

OM VIRGOHOPEN

Islutet av februari befinner sig stjärnbilden Jungfrun högt på himlen. Det gör att du kan få se en mängd galaxer på natthimlen. I stjärnbilden gömmer sig Virgohopen – en galaxhop med upp emot 2 000 galaxer.

Galaxerna går inte att se med blotta ögat, men under rätt förhållanden kan du hitta dem med en vanlig handkikare eller med hjälp av ett litet teleskop.

Vid en första anblick ser galaxerna ut som svagt lysande stjärnor, men om du tar en närmare titt i ett teleskop kan du upptäcka att de är runda, elliptiska eller till och med irreguljära.

Ljuset som du ser är det totala ljuset från miljardtals stjärnor.

Både Vintergatan och Virgohopen (röd fläck) ligger i superhopen Laniakea.

© MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Att ljuset från dem är svagt beror på att du tittar på avlägsna stjärnor i andra galaxer i stället för de starkt lysande stjärnor som du vanligtvis kan se i Vintergatan.

Du hittar ett antal av Virgohopens ljusstarkaste galaxer, såsom Messier 86 och 87, lite ovanför den högra delen av Jungfrun – mellan stjärnbildens två “armar” som utgör den mytologiska jungfruns huvud och ena hand.

Virgohopen befinner sig cirka 65 miljoner ljusår från jorden.

Bakom fenomenet: Superhop innehåller tusentals galaxer

Vintergatan är en del av galaxhopen Den Lokala Gruppen, som tillhör samma superhop som Virgohopen och Fornaxhopen.