Se fjärran galax med blotta ögat

STJÄRNGUIDE: 2,7 miljoner ljusår – så stort är avståndet till Triangelgalaxen som du kan se i oktober. Särskilt i slutet av månaden är möjligheterna goda för att du ska få uppleva den gigantiska stjärnhopen.

Robert Gendler/Subaru Telescope

Om galaxen

I december kan du få se den tredje största galaxen, Triangelgalaxen, i vår lokala galaxhop.

Galaxen, som återfinns i stjärnbilden Triangeln, är den mest avlägsna av de tre galaxerna som går att se från våra nordliga breddgrader utan hjälp av teleskop.

Galaxen befinner sig cirka 2,7 miljoner ljusår från jorden, består av ungefär 40 miljarder stjärnor och är 60 000 ljusår i diameter.

Som jämförelse rymmer Vintergatan cirka 250 miljarder stjärnor och är 100 000 ljusår i diameter.

I Triangelgalaxens spiralarmar finns gigantiska gasmoln av väte där stora stjärnor bildas. Stjärnorna lever relativt kort tid och är cirka 40 000 grader
varma. Antalet stjärnbildningar, som främst sker i spiralarmarna, är betydligt fler i Triangelgalaxen än i vår lokala hops största medlem Andromeda.

Tre galaxer dominerar grannskapet

Den lokala galaxgruppen innehåller mer än 50 galaxer men domineras av tre stora galaxer.