Vintergatan

Vintergatan – Vår galax

Med 100 miljarder stjärnor och eventuellt ett ännu större antal planeter är Vintergatan en tung bjässe. På den här sidan kan du lära dig mer om den galax som jorden bebor.

6 juni 2016 av Babak Arvanaghi & Marie Lyng Wium

Vad är Vintergatan?

Vintergatan är den galax som vårt solsystem och därmed jorden befinner sig i. Vintergatan innehåller 200–600 miljarder stjärnor, och alla de stjärnor vi kan se på himlen från jorden tillhör Vintergatan.

Namnet kommer av det snövita bandet av stjärnor som syns över himlen under stärnklara nätter.

Vintergatan är en vanlig spiralgalax och jorden befinner sig cirka 25 000 ljusår från Vintergatans centrum.

I mitten av Vintergatan finns det svarta hålet Sagittarius A*. Sett från jorden befinner sig det svarta hålet i stjärnbilden Skytten, eller Sagittarius, därav namnet. Det svarta hålet väger cirka en miljon gånger så mycket om solen.

Vintergatan är minst 13,2 miljarder år gammal, eftersom den äldsta stjärnan som har observerats i Vintergatan innehar den åldern.

Vintergatan planeter

Vintergatan är nästan lika gammal som universum, som är 13,8 miljarder år.

Vad väger Vintergatan?

Forskare har räknat ut vad vår galax egentligen väger och det är inte speciellt överraskande att den är tung. Väldigt tung.

Och även om en sådan uträkning mer verkar handla om en fantasi än seriös vetenskap så rör det sig faktiskt om en uträkning som används och som blir mer seriös allt eftersom.

Astrofysikerna använder bland annat utredningarna till att förstå hur mycket mörk materia det finns i galaxen.

Vintergatan är tung – väldigt tung

Den senaste uppskattningen är framtagen av ett gäng astrofysiker från McMaster-universitetet i Kanada med Gwendolyn Eadie i spetsen. Den baseras på en ny uträkningsmodell som är mer precis än de tidigare använda metoderna.

Intresserad av jakten på liv i rymden? Få ett smakprov på den helt nya boken som är utgiven av Illustrerad Vetenskap - KLICKA HÄR!

Enligt de senaste siffrorna har Vintergatan en vikt som motsvarar 700 miljarder gånger solens massa. Eller 231 000 000 000 000 000 gånger jordens.

Det vill säga att vår galax väger 1 379 532 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 kilo. Det går att skriva lite lättare som 1,38 septiljon kilo eller 1 379532’10^42 kilo

Även om det verkar otroligt tungt är Vintergatan inte ens en av universums tungviktare. Andromedagalaxen väger till exempel dubbelt så mycket.

Genom att jämföra vikten med den mängd material som kan observeras i galaxen har astrofysikerna också kommit fram till hur stor del av galaxen som består av den mystiska mörka materian.

• Med våra uträkningar verkar det som att mörk materia utgör cirka 88 procent av Vintergatans massa, säger Gwendolyn Eadie till The Guardian.

Forskningen publiceras i The Astrophysical Journal.

Vintergatan och granngalaxen Andromeda

Vintergatans granngalax, Andromeda, kallas även Messier 31 eller M31

Vintergatans granngalax

Vintergatans närmaste granngalax är Messier 31 – bättre känd som Andromeda. Den har ett avstånd till Vintergatan på 2,3 miljoner ljusår och är den mest avlägsna himlakroppen som syns från jorden med blotta ögat.

Andromedagalaxen är liksom Vintergatan en spiralgalax och den innehåller närapå en biljon stjärnor.

Astronomer har påvisat att Vintergatssystemet och Andromedagalaxen närmar sig varandra med cirka 100 km/s, och astronomer är säkra på att Andromedagalaxen och Vintergatan en dag kommer att kollidera.

Den intergalaktiska krocken kommer dock att ske först om cirka fyra miljarder år, och det kommer inte att vara stjärnorna i galaxen, utan gasmolnen, som kolliderar.

Detta kommer att utlösa en enorm stjärnproduktion i universums nya supergalax, Milkomeda.

Kollisionen kommer inte att få någon betydelse för livet på jorden, eftersom vår planet vid det laget sedan länge är obeboelig.