Svarta moln

Det mörka molnet Hästhuvudnebulosan framträder i stjärnbilden Orion.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK
Universum - Galaxer

Gigantiska mörka moln skuggar Vintergatan

En månlös natt i november kan du få se mörka nebulosor som blockerar vår utsikt till galaxens kärna. Så leta fram teleskopet och ta några fantastiska bilder av Vintergatans svarta underverk.

Mellan universums stjärnor finns gigantiska mörka moln av stjärnstoft. En klar natt i dagarna kring nymåne (då månens ljus är som svagast) kan du med blotta ögat se de mörka gasmoln som blockerar ljuset från kärnan i Vintergatan.

Med hjälp av ett teleskop ser du de mörka molnen i vår galax – bland annat den så kallade Hästhuvudnebulosan - bäst.

Du kan också se mörka moln i de avlägsna galaxerna M64, M65 och M104.

Vissa mörka nebulosor kan vara svåra att se direkt i teleskopet. Men genom att ta en bild av dem är det lättare att se dem tydligt på skärmen.

Så gör du

• För att se de mörka nebulosorna behöver du hitta en plats utan ljusföroreningar. En natt runt nymåne, som infaller den 18 november, är bästa tidpunkten.

• Du hittar de mörka nebulosorna enklast om du använder ett teleskop med så kallad GoTo-utrustning. Utrustningen ser själv till att vrida teleskopet i rätt riktning på stjärnhimlen.

• Du kan ta en bild av Hästhuvudnebulosan om du slår in “IC 434” i teleskopets GoTo-utrustning. Montera ett kamerahus med en passande mittring på teleskopet, fokusera och exponera i exempelvis 30 sekunder.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK