Förstå mörk materia på 6 minuter

Mörk materia är universums stora gåta. Efter 100 års sökande har forskarna fortfarande inte sett materian – trots att de kan mäta upp dess existens. Vi tar med dig bakom universums dolda fenomen.

Universum består inte enbart av stjärnor, planeter och galaxer. Det innehåller också en mystisk medspelare – mörk materia.

Mystiken består i att vi vet att mörk materia finns – det kan vi mäta – men vi vet fortfarande inte vad den består av eftersom ingen har sett den.

Forskare har ihärdigt letat efter svaret i nästan 100 år – hittills utan resultat.

© M. Montes (University of New South Wales, Sydney, Australia)/ESA/NASA

Mörk materia i siffror

Astronomerna är i full färd med att undersöka mörk materia, vars totala massa väger så lite som ett enda nanogram.

• 27 procent

av universums massa består förmodligen av mörk materia som bland annat håller ihop galaxerna.

• 10^-21 kg

uppskattas 1 m3 mörk materia väga. All mörk materia i solsystemet väger totalt cirka ett nanogram.

• 1 sekund

efter stora smällen – så snabbt uppskattar forskare att det tog för mörk materia att bildas.

• 85 procent

av galaxhoparna består av mörk materia. Galaxer utgör endast fyra procent medan varm gas står för de resterande elva procenten.

• 100 gånger

mer mörk materia finns det i små dvärggalaxer jämfört med galaxer av vanlig storlek.

• 1 miljard ton

är massan av ett så kallat primordialt svart hål, även om det inte är mycket större än en proton.

Utforskningen

2012 bevisade den gigantiska partikelacceleratorn Large Hadron Collider (LHC) förekomsten av elementarpartikeln higgsboson, som före upptäckten enbart var en matematisk teori.

Nu planerar det europeiska laboratoriet för kärn- och partikelfysik, CERN, att utveckla en ny – och betydligt större – partikelaccelerator vid namn Future Circular Collider (FCC) som ska bevisa förekomsten av mörk materia.

Den nya acceleratorn kommer att ha en omkrets på 100 kilometer (jämfört med LHC:s omkrets på 27 kilometer).

Syftet med den gigantiska FCC är att krossa protoner med sju gånger större kraft än LHC.

En 100 kilometer lång tunnel ska frambringa mörk materia genom att få två protoner att kollidera.