Förstå mörk materia på 6 minuter

Mörk materia är universums stora gåta. Efter 100 års sökande har forskarna fortfarande inte sett materian – trots att de kan mäta upp dess existens. Vi tar med dig bakom universums dolda fenomen.

Universum består inte enbart av stjärnor, planeter och galaxer. Det innehåller också en mystisk medspelare – mörk materia.

Mystiken består i att vi vet att mörk materia finns – det kan vi mäta – men vi vet fortfarande inte vad den består av eftersom ingen har sett den.

Forskare har ihärdigt letat efter svaret i nästan 100 år – hittills utan resultat.

© M. Montes (University of New South Wales, Sydney, Australia)/ESA/NASA

Mörk materia i siffror

Astronomerna är i full färd med att undersöka mörk materia, vars totala massa väger så lite som ett enda nanogram.

Utforskningen

2012 bevisade den gigantiska partikelacceleratorn Large Hadron Collider (LHC) förekomsten av elementarpartikeln higgsboson, som före upptäckten enbart var en matematisk teori.

Nu planerar det europeiska laboratoriet för kärn- och partikelfysik, CERN, att utveckla en ny – och betydligt större – partikelaccelerator vid namn Future Circular Collider (FCC) som ska bevisa förekomsten av mörk materia.

Den nya acceleratorn kommer att ha en omkrets på 100 kilometer (jämfört med LHC:s omkrets på 27 kilometer).

Syftet med den gigantiska FCC är att krossa protoner med sju gånger större kraft än LHC.

En 100 kilometer lång tunnel ska frambringa mörk materia genom att få två protoner att kollidera.

© A. Pantelia/cern

Enligt den preliminära teorin är beståndsdelarna i mörk materia supertunga partiklar och det krävs enorm kraft för att krocka och skapa de kollisioner som förhoppningsvis kan ge vetenskapens värld en glimt av den mystiska mörka materian.

Hittills är planen att Future Circular Collider ska vara klar år 2035 – till en kostnad av 278 miljarder kronor.

Milstolpar

1933 föddes den första teorin om mörk materia. Sedan dess har teleskop och partikeldektorer bland annat avslöjat många hemligheter om det fysiska fenomenet.

1933: Galaxhop föder teorin om mörkt materia

Astrofysikern Fritz Zwicky upptäcker att de synliga objektens massa i galaxhopen Coma inte borde hålla ihop dem. De måste påverkas av något annat.