Mystiska radiosignaler tyder på dolda exoplaneter

Radioteleskop har aldrig tidigare kunnat registrera signaler från avlägsna stjärnor. Förrän nu. Med hjälp av världens största radioteleskop har forskare fångat upp signaler från 19 röda dvärgstjärnor som döljer en ännu större upptäckt.

I flera decennier har forskare hoppats på att kunna hitta exoplaneter med hjälp av radioteleskop, men på grund av brist på utrustning har detta inte varit möjligt.

Men enligt nyligen publicerad forskning i Nature och The Astrophysical Journal Letters står vi nu inför ett genombrott.

Med hjälp av världens största radioteleskop, LOFAR (Low Frequency Array), har forskare i Nederländerna nu fångat upp signaler från 19 avlägsna röda dvärgstjärnor.

Den röda dvärgstjärnan är den vanligaste stjärnan i universum, och forskare har tidigare registrerat signaler från röda dvärgstjärnor med magnetisk aktivitet. Radiosignaler från denna typ av stjärna är i sig inte spektakulära.

En röd dvärgstjärna såsom forskare föreställer sig att de ser ut.