Astronomer hittar kopia av jorden och solen

Den bästa platsen att söka efter liv ligger 3000 ljusår bort. Där har forskare hittat den perfekta kombinationen av planet och stjärna.

För första gången har astronomer hittat en jordliknande planet som kretsar runt en solliknande stjärna.

Det främmande solsystemet ligger mer än 3000 ljusår från oss, och 2014 upptäcktes två stora planeter nära stjärnan. Nu har en forskargrupp från Max Planck-institutet i Tyskland studerat de båda planeternas banor närmare och upptäckt att de påverkas av ytterligare två planeter, som ligger längre ut.

Den ena, som har fått namnet KOI-467.04, är en stenplanet precis som jorden, men nästan dubbelt så stor. Den ligger på så perfekt avstånd till stjärnan, att det kan existera flytande vatten på ytan.

Stjärna och planet är det optimala paret

Planeten KOI-467.04 ligger inom den beboeliga zonen (grönt), där temperaturen är perfekt för att den ska kunna rymma flytande vatten.