Planet är täckt av diamanter

Exoplaneten 55 Cancri e har enligt Nasas mätningar perfekta omständigheter för diamanter. Astronomerna föreställer sig att planeten är täckt av diamant.

© Nasa
Universum - Exoplaneter

3 platser i rymden som är fulla med diamanter

I rymden kan man snubbla över diamanter. Vissa planeter är täckta av diamant, medan andra kräver ett stadigt paraply för att skydda sig mot diamantregnet. Följ med på diamantjakt i universum.

1. Diamanter regnar ned över gasplaneter

Forskare tror att det flyger runt diamanter i väte- och heliumatmosfärerna på Saturnus och Jupiter.

Diamanterna skapas först när kolatomer, som bland annat bildas i blixtstormar, faller djupare ned i atmosfären där trycket och temperaturen pressar ihop atomerna till diamant.

Längre in i de två gasjättarna kan extremt hög press och höga temperaturer smälta diamanterna, så att det bokstavligt talat regnar diamantdroppar.

2. Diamantplanet är 1 648 grader varm

Massan, storleken och temperaturen tyder på att exoplaneten 55 Cancri e är täckt av diamant och grafit.

Planetens massa är mer än åtta gånger så stor som jordens och dess radie är cirka dubbelt så stor.

55 Cancri e kretsar dessutom extremt nära sin stjärna, 55 Cancri A. Ett år på planeten är därmed bara 18 jordtimmar långt, medan yttemperaturen ligger på 1 648 grader.

3. Diamantvågor skvalpar på Neptunus och Uranus

De stora gasplaneterna Neptunus och Uranus har temperaturer omkring 50 000 grader och ett tryck som är 40 miljoner gånger större än på jorden.

De extrema förhållandena gör att kolatomer inte bara pressas ihop som diamant, utan att diamanten blir flytande.

Forskarna har testat principen genom att utsätta diamant för enormt tryck och extrema temperaturer med hjälp av intensiva laserpulser.