The Boss Great Wall
Universum

Det största objektet i universum har upptäckts

En gigantisk samling av galaxer, som har döpts till "BOSS Great Wall", har upptäckts i universum på 4,5 till 6,5 miljarder ljusårs avstånd från jorden.

Nu har forskare gjort en ny upptäckt i rymden, som får jorden att likna en jordnöt.

Det handlar om en struktur som har döpts till "BOSS Great Wall". Strukturen är – precis som namnet antyder - en "mur" av många superhopar, det vill säga enorma ansamlingar av galaxer. Galaxer, som till exempel Vintergatan, är hopbundna av gravitationen i klungor, och dessa klungor samlas i superhopar.

Den är med sin storlek på en miljard ljusår det största objekt som någonsin har upptäckts.

Störst i universum

Strukturen består av 830 olika galaxer och har en massa som är 10?000 gånger större än Vintergatans, skriver New Scientist. Objektets storlek kan vara svår att greppa. Men för att få perspektiv kretsar jorden runt en enda stjärna, solen. Utöver det har vår galax, Vintergatan, över 200 miljarder stjärnor, kring vilka det kretsar ett okänt antal planeter.

Multiplicera det med 10?000, så får du BOSS.

Fler gigastrukturer i universum

BOSS står för Baryon Oscillation Spectroscopic Survey och upptäcktes av ett forskarlag med astrofysiker från Kanarieöarna, som har publicerat en artikel om upptäckten i Astronomy & Astrophysics

Den gigantiska strukturen, som ska befinna sig cirka 4,5 till 6,5 ljusår från jorden kan användas till att undersöka hur universum strukturerades efter Big Bang. Man har upptäckt liknande strukturer tidigare, som den mindre kosmiska strukturen kallad Stora Sloanmuren. Och så sent som 2014 upptäckte forskare att Vintergatan var en del av ett större superhopsystem, som de döpte till Laniakea.