Big bang

Vad är Big bang ?
Shutterstock

Big bang är den mest allmänt accepterade teorin för hur universum skapades för nästan 14 miljarder år sedan. Big bang -teorin ger oss en idé om hur det universum vi känner i dag bildades och hur det har utvecklats sedan dess. Men vad är den stora smällen och hur uppstod den? Fanns det något i universum före stora smällen eller fanns det ”ingenting”? Stora smällen är oförståelig för många av oss – Illustrerad Vetenskap hjälper dig att förstå och bli klokare på vår fascinerande kosmiska begynnelse.

Vad fanns före big bang?
Shutterstock

Hvad er Big Bang?

Big Bang er en teori for, hvordan universet blev skabt i en ekstrem tætpakket og varm klump af energi og stof.

I Big Bang udvidede klumpen sig ved ufattelig stor kraft og hastighed så både rum, tid og universet, som vi kender det i dag, blev dannet.

Galakserne, planeterne og alle bestanddele i universet blev skabt i Big Bang, og teorien om Big Bang er med til at forklare, hvordan universet har udviklet sig siden dets begyndelse.

Hvad var der før Big Bang?

Big Bang-teorien fortæller intet om, hvad der var før universet blev dannet.

Begrebet rum opstod først med Big Bang, og begrebet tid giver ingen mening uden et rum at måle det op imod.

Det vil sige, at uden fysiske forandringer kan det ene øjeblik ikke skelnes fra det andet.

Så hvis tiden blev skabt med rummet efter Big Bang, så må der have været 'ingenting' før Big Bang.