Asteroider förde livets byggstenar till jorden

Dna-molekylens ryggrad kan kan ha bildats i rymden. Därefter har asteroider fört föreningarna till jorden – och eventuellt också många andra himlakroppar.

Grundämnet fosfor är helt avgörande för livet på jorden.

Fosfor ingår i uppbyggnaden av våra cellers membran, hjälper till att hålla alla celler vid liv och är ryggraden i själva receptet på liv: Dna. Utan fosfor skulle livet, såsom vi känner till det, därför inte existera.

Fosfor kan användas i livets byggstenar endast om den ingår i vattenlösliga föreningar, däribland fosfat och fosforsyra, men forskarna vet inte varifrån jordens vattenlösliga fosforföreningar ursprungligen kommer.

Fosfor är livets ryggrad

Din kropp innehåller cirka ett kilo fosfor som bland annat håller ihop dina celler och ditt dna.

• Svart pil: Cellmembranet är uppbyggt av fosforföreningar.
  • Röd pil: Cellens energi genereras i de så kallade mitokondrierna som molekylen ATP, som innehåller fosfor.
  • Blå pil: Arvsmassan i kromosomernas dna-strängar hålls samman av fosforföreningar.

Livets byggsten är skapad av gift

Forskare vid University of Hawaii, USA, har visat att de livgivande fosformolekylerna kan ha bildats i rymden, varefter de transporterats till jorden med kometer och asteroider.

Asteroider innehåller molekylen fosfan - en fosforförening som är giftig för alla levande organismer.

Om fosfan kan ombildas till exempelvis fosfat och fosforsyra i rymden är det sannolikt att asteroider har fört ämnena till jorden.