Universum

Årets största upptäckter i rymden

Nasa startar maskin 21 miljarder kilometer ut i universum och hittar planeter med goda chanser för liv - 2017 är fyllt med vetenskapliga framsteg. Vi har valt ut de 7 viktigaste.

1. VARMA KÄLLOR TÄNDER HOPP OM LIV PÅ ISMÅNE

Väte skjuter upp genom isskorpan i de varma källorna på Saturns måne Enceladus. Väteångorna gör forskarna hoppfulla om att det kan finnas liv i havet under isen.

2. MARATONSOND STARTAR MOTOR EFTER 37 ÅR

Voyager 1 har under lång tid varit på väg bort från solsystemet - sonden befinner sig hela 21 miljarder kilometer från oss. Trots det har Nasa lyckats tända Voyagers raketer som inte har använts på 37 år.

3. FRÄMMANDE RYMDSTEN BESÖKER SOLSYSTEMET

© NASA

En blixtsnabb asteroid - A/2017 U1 - är på genomresa i vårt solsystem. Det är första gången som forskare har registrerat en rymdsten på besök från en annan stjärna.

4. SVART HÅL ÄTER UPP STJÄRNA

I en avlägsen galax har ett svart hål lagt tio år på att sluka en stjärna vilket är tio gånger längre tid än vad forskarna tidigare har observerat.

5. GIGANTISK LAVATUNNEL KAN HYSA MÅNBAS

Ett japanskt forskarteam har hittat ett underjordiskt hål som är perfekt för att bygga en månbas i. Där kan basen skyddas från de karga förhållandena på månens yta.

6. FORSKARE OBSERVERAR GRAVITATIONSVÅGOR

Årets Nobelpris i fysik går till tre amerikanska forskare som har bevisat Einsteins teori om gravitationsvågor.

7. SJU NYA PLANETER HAR FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR LIV

© NASA

Nasa hittar sju exoplaneter som samtliga ligger inom den beboeliga zonen för deras stjärna, TRAPPIST-1.