Genombrott: Lastbil kör 128 kilometer helt utan förare

En gång i tiden var tanken på självkörande lastbilar på våra motorvägar ren science fiction, men nu har en flera ton tung lastbil utan förare tillryggalagt en längre sträcka på allmänna vägar i USA.

En gång i tiden var tanken på självkörande lastbilar på våra motorvägar ren science fiction, men nu har en flera ton tung lastbil utan förare tillryggalagt en längre sträcka på allmänna vägar i USA.

TuSimple

En lastbil i den tyngsta viktklassen har för första gången tillryggalagt en längre sträcka på allmän väg – helt utan någon människa i kabinen eller någon som helst annan mänsklig inblandning.

Turen sträckte sig över 128 kilometer och gick genom de allmänna vägarna i delstaten Arizona, USA. Den 40 ton tunga lastbilen körde distansen på så kallad nivå 4-autonomi från början till slut.

Det finns sex nivåer av automatisering av bilar

  • Nivå 0: Föraren har 100 procents kontroll över fordonet.
  • Nivå 1: Bilen har exempelvis adaptiv fartpilot eller automatisk parkering, men föraren styr och måste visa full uppmärksamhet.
  • Nivå 2: Bilen har kontroll över styrning och hastighet, men föraren måste vara uppmärksam och redo att ingripa.
  • Nivå 3: Bilen har kontroll över styrning och hastighet. Föraren behöver inte visa full uppmärksamhet, men måste vara redo att ingripa om det blir nödvändigt.
  • Nivå 4: Bilen har full kontroll under vissa villkor betingelser, som exempelvis inom ett geografiskt område eller under kökörning. Föraren måste kunna ingripa, men kan både sova och titta bort.
  • Nivå 5: Bilen behöver varken ratt eller pedaler; förare är överflödig.

Nivåerna har definierats av Society of Automotive Engineers International och är globalt godkända av bilindustrin. Källa: SAE

Lastbilen ser upp emot en kilometer fram

Det är det amerikanska företaget TuSimple som har utvecklat den självkörande teknik som möjliggjorde lastbilsturen.

Tekniken kombinerar olika radartekniker och HD-kameror. Det ger lastbilen en 360-graderssikt och förmågan att upptäcka hinder upp emot en kilometer längre fram.

Förmågan att förstå väderförhållanden så långt fram är avgörande för lastbilar i de tyngre viktklasserna, eftersom deras bromssträcka på omkring 180 meter är dubbelt så lång som vanliga personbilars.

Turen har körts 1800 gånger med förare

Den självkörande lastbilsturen genomfördes i nära samarbete med de lokala myndigheterna. För säkerhets skull körde en polisbil 800 meter bakom lastbilen, samtidigt som en observatör körde åtta kilometer framför den.

Innan lastbilen fick tillstånd att köra distansen på egen hand hade den kört sträckan 1800 gånger med en förare i kabinen, som var redo att ingripa om nödvändigt.

Företaget har offentliggjort den självkörande bedriften i ett pressmeddelande med tillhörande videomaterial som dokumenterar hela turen från början till slut.

Du kan se videon nedan: