Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© Tesla Motors Inc.
Transport

Framtidens ”bränsle”: Bränsleceller eller batterier?

Ingenjörerna är eniga om att framtidens bil går på el. Den stora frågan är om strömmen till bilarna ska komma från väte eller batterier. Båda teknikerna har stora möjligheter, men även lika stora utmaningar – Illustrerad Vetenskap har tittat närmare på dem och utsett en vinnare.

Experterna är eniga om att framtidens bilar ska gå på el. Men varifrån ska strömmen komma?

De två bästa alternativen är vätedrivna bränsleceller och batterier. Båda teknikerna har utmaningar, men en av dem har placerat sig längst fram i kapplöpningen.

Klimatbelastning

© Nadezda Murmakova / Shutterstock.com

Bränsleceller:

De flesta bränsleceller använder väte för att skapa ström till elmotorn. Men väteproduktion sker genom att naturgas spjälkas i väte och kol med hjälp av ånga. Processen utsöndrar CO2, vilket gör vätebilen mindre grön.

Batterier:

Batterier kan lagra energi direkt från det befintliga elnätet. Om källan till strömmen kommer från exempelvis vindkraftverk, så är batteribilen grön.

Räckvidd

© Shutterstock

Bränsleceller:

Väte kan lagra stora mängder energi och räckvidden för en full tank är lika stor som i bensinbilar. Väte innehåller 120 megajoule energi per kilo – bensin bara 44.

Batterier:

Batterier förvarar i bästa fall 2–3 megajoule per kilo. Bara de dyraste batteribilarna når upp i omkring 500 kilometer på en uppladdning.

Tankning

© Nadezda Murmakova / Shutterstock.com

Bränsleceller:

Vätebilar fylls på ett par minuter på en tankstation. Dessvärre finns det ännu bara ett fåtal vätestationer.

Batterier:

En full uppladdning med till och med en så kallad snabbladdare tar drygt en timme.

Elladdningsstationer är däremot vanligare och de flesta bilar kan kopplas till ström i hemmet och ladda över natten.

Och vinnaren är...

© Tesla Motors Inc.

Batteribilar vinner eftersom de kan utnyttja det befintliga elnätet. Det forskar mycket i effektivisering av batterier, så att problemen med räckvidd ska bli mindre i framtiden.

Följ med i utvecklingen

Vill du hålla dig uppdaterad med den senaste tekniken och förstå vetenskapen bakom? Med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap får du både förklaringarna och de fascinerande historierna bakom vår tids största ingenjörsbedrifter. Beställ i dag, så hedrar vi dig med ett kanonerbjudande:

  • Tillgång till alla våra e-magasin, bland annat National Geographic, Gör Det Själv och Världens Historia
  • Ett par läckra trådlösa hörlurar från Vinyl Tech
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap

Och du får hela paketet för endast 59,50 kronordu sparar 497 kronor.

Läs också:

Om Illustrerad Vetenskap

Om Illustrerad Vetenskap

2 minuter
Teknik

Illustrerad Vetenskap Junior: Räkna robotar och vinn tuffa priser

0 minuter
Transport

Airbus skapar framtidens transporter

0 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj