Bränsleceller:
De flesta bränsleceller använder väte för att skapa ström till elmotorn. Men väteproduktion sker genom att naturgas spjälkas i väte och kol med hjälp av ånga. Processen utsöndrar CO2, vilket gör vätebilen mindre grön.
Batterier:
Batterier kan lagra energi direkt från det befintliga elnätet. Om källan till strömmen kommer från exempelvis vindkraftverk, så är batteribilen grön.
Räckvidd
Bränsleceller:
Väte kan lagra stora mängder energi och räckvidden för en full tank är lika stor som i bensinbilar. Väte innehåller 120 megajoule energi per kilo – bensin bara 44.
Batterier:
Batterier förvarar i bästa fall 2–3 megajoule per kilo. Bara de dyraste batteribilarna når upp i omkring 500 kilometer på en uppladdning.
Tankning
Bränsleceller:
Vätebilar fylls på ett par minuter på en tankstation. Dessvärre finns det ännu bara ett fåtal vätestationer.
Batterier:
En full uppladdning med till och med en så kallad snabbladdare tar drygt en timme.
Elladdningsstationer är däremot vanligare och de flesta bilar kan kopplas till ström i hemmet och ladda över natten.
Och vinnaren är...
Batteribilar vinner eftersom de kan utnyttja det befintliga elnätet. Det forskar mycket i effektivisering av batterier, så att problemen med räckvidd ska bli mindre i framtiden.